Salg og Markedsføring
2025/2026Engelsk titel
Sales and Marketing
Uddannelse
International Handel og
Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
1. Semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41381005
- Indhold og
formålFagelementet beskæftiger sig med udvikling af virksomhedens salg- og markedsføringsindsats, primært på det strategiske og taktiske niveau. Der bygges ovenpå grundlæggende kendskab til salg og markedsføring. Herfra udvikles en tværgående og problemorienteret tankegang med fokus på, hvordan virksomhedens udvikling og vækst kan styrkes gennem analyse samt innovativ markedsføring og salg med afsæt i kundeforståelse.
Der er fokus på hele markedsføringsprocessen, som omfatter relevant indsamling, analyse og præsentation af data, produkt- og konceptudvikling, hensyntagen til interne og eksterne forhold, samt eksekvering og involvering af eksterne samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter
Det sker i forhold til anvendelse af trends og digitale teknologier, som kan fremme virksomhedens udvikling og vækst. - LæringsmålVidenDen studerende har:
● udviklingsbaseret viden om salg og markedsføring og skal kunne reflektere over relevansen heraf
● viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til strategisk og taktisk salg og markedsføring
● viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.FærdighederDen studerende kan:
● anvende fagområdets metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med salg og markedsføring, herunder anvendelse af digitale teknologier og relevante trends
● vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for salg og markedsføring samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til udvikling og vækst
● formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger indenfor salg og markedsføring til samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere hele salgs- og markedsføringsprocessen, herunder udvikling, ledelse samt indsamling af data, produkt- og konceptudvikling samt implementering og evaluering
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for salg og markedsføring og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
• identificere egne faglige og personlige læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til salg og markedsføring. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålForårssemesterprøve - Salg & Markedsføring og Forretningsudvikling & Værdiskabelse og Internationale RelationerForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Projektets omfang må maksimalt svare til 10 normalsider plus 5 normalsider pr. gruppemedlem. Det betyder, at en gruppe på 4 studerende maksimalt må aflevere 30 normalsider. 3 studerende må maksimalt aflevere 25 sider.
En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseMundtlig gruppeeksamen med afsæt i et skriftligt projekt.
Forårssemesterprøven er en fælles gruppepræsentation, hvor hver enkelt studerende bidrager med stof fra det fælles tværfaglige gruppeprojekt.
Dernæst eksamineres gruppen med udgangspunkt i det fælles tværfaglige gruppeprojekt. Der skal være 3-4 studerende i en gruppe. Studielederen for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette. Den fælles gruppepræsentation -og fælles eksamination har en samlet varighed på enten 90 min eller 120 min (30 min per studerende) og foregår som følger:
1. Gruppepræsentation på grundlag af gruppeprojektet: 5 minutter per studerende.
2. Eksamination af gruppens medlemmer med cirka 15 minutter per studerende. Der tages afsæt i projektet og læringsmålene for forårssemesteret.
3. Votering og meddelelse af individuel karakter: cirka 5 minutter per studerende
4. Samlet feedback til hele gruppen: cirka 5 minutter per studerende.ECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenJaIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingEksamen bedømmes internt
Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen.
Karakteren gives ud fra en helhedsvurdering af den mundtlige og skriftlige del.
Bedømmelseskriterierne er de dele af de nationale fagelementer og læringsmål, som relaterer sig til forårssemesteret. De udvalgte læringsmål udleveres ved semesterstartTidsmæssig placering1. Semester2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenFFørste reeksamen og anden reeksamen er samme grundlag som ordinær eksamen. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. Har en studerende ikke deltaget i udarbejdelsen af gruppeprojektet, skal den studerende aflevere et projekt på 15 normalsider.