Sjællands Erhvervsakademi

Professionsidentitet og Videnskabsteori

2025/2026
Engelsk titel
Professional Identity and Philosophy of Science
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41381003
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet har til formål at den studerende bliver bevidst om deres professions videnskabsteoriske ståsted, herunder hvordan dette hænger sammen med professionens anvendelse af forskellige metoder og traditioner for generering og behandling af empiri. Fagelementet vil indebære kendskab til og forståelse af de videnskabsteoretiske paradigmer samt perspektiver på viden, indsigt og erkendelse af viden.
    Den studerende skal arbejde problem- og projektorienteret, og skal trænes i at formulere argumenter på tværs af de forskellige elementer i professionens faglige grundlag. Den studerende skal kunne forholde sig til at behandle og analysere empiri med henblik på at identificere konkrete problemstillinger, som kan have markedsføringsmæssige konsekvenser. Herunder også empirisk funderet udarbejdelse og kvalificering af business cases og ledelse af projekter.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om centrale perspektiver på viden, indsigt og erkendelse
    • viden om forskellige metoder til at generere, behandle, analysere og vurdere viden
    • kendskab til metoder og tilgange til at skabe viden
    • viden om væsentlige videnskabsteoriske positioner i et merkantilt perspektiv
    • forståelse for forskellige tilgange til formidling af indsigt og viden i rapporter og projekter
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • formidle videnskabsteoretiske paradigmers indflydelse på viden og metoder for informationsindsamling
    • udarbejde rammer for et undersøgelsesdesign, herunder problemformulering, paradigmevalg og metodeovervejelser
    • generere, bearbejde og tolke kvantitativ og kvalitativ empiri samt anvende kriterier til at bedømme empiris og teoriers relevans og kvalitet
    • baseret på en merkantil problemformulering, udarbejde et undersøgelsesdesign inklusive anbefalinger til praktisk implementering
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • vurdere, argumentere for og reflektere over valg af teori og metode, herunder paradigmevalg, undersøgelsesdesign og anvendelse
    • skrive videnskabeligt baserede rapporter og projekter, herunder følge akademiske formalia, formidle undersøgelsesresultater og løsningsforslag mv., i en overskuelig og let læselig rapport
    • reflektere over og beskrive hvordan deres faglighed kan bidrage til en virksomheds værdiskabende aktiviteter.
    • reflektere over egen faglig og professionel udvikling, herunder identificere behov og muligheder for videre læring.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Professionsidentitet og Videnskabsteori
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Synopsis på maksimalt 5 normalsider.
    En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeaflevering med individuel eksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen bedømmes internt
    Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen.
    Karakteren gives ud fra en helhedsvurdering af den mundtlig og skriftlige del.
    Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for fagelementet.
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen er på samme grundlag som ordinær eksamen.
    Hvis reeksamen skyldes at eksamen ikke er bestået, er der mulighed for at revidere det skriftlige produkt.