Sjællands Erhvervsakademi

Salg og Markedsføring

2025/2026
Engelsk titel
Sales and Marketing
Uddannelse
International Handel og Markedsføring
Uddannelsesniveau
Top Up-Bachelor
Startsemester
1. Semester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
41381001
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Thomas Bech Rasmussen
  • Indhold og formål
    Fagelementet beskæftiger sig med udvikling af virksomhedens salg- og markedsføringsindsats, primært på det strategiske og taktiske niveau. Der bygges ovenpå grundlæggende kendskab til salg og markedsføring. Herfra udvikles en tværgående og problemorienteret tankegang med fokus på, hvordan virksomhedens udvikling og vækst kan styrkes gennem analyse samt innovativ markedsføring og salg med afsæt i kundeforståelse.
    Der er fokus på hele markedsføringsprocessen, som omfatter relevant indsamling, analyse og præsentation af data, produkt- og konceptudvikling, hensyntagen til interne og eksterne forhold, samt eksekvering og involvering af eksterne samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter
    Det sker i forhold til anvendelse af trends og digitale teknologier, som kan fremme virksomhedens udvikling og vækst.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    ● udviklingsbaseret viden om salg og markedsføring og skal kunne reflektere over relevansen heraf
    ● viden om og forståelse for praksis og anvendt teori og metoder til strategisk og taktisk salg og markedsføring
    ● viden om forskellige tilgange og metoder til at generere og anvende viden og indsigt, herunder indsamling, behandling, analyse og kvalitetssikring af data og skal kunne reflektere over anvendeligheden heraf.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    ● anvende fagområdets metoder og redskaber samt mestre de færdigheder, der knytter sig til arbejdet med salg og markedsføring, herunder anvendelse af digitale teknologier og relevante trends
    ● vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for salg og markedsføring samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller i forhold til udvikling og vækst
    ● formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger indenfor salg og markedsføring til samarbejdspartnere, kunder og øvrige interessenter.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere hele salgs- og markedsføringsprocessen, herunder udvikling, ledelse samt indsamling af data, produkt- og konceptudvikling samt implementering og evaluering
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde inden for salg og markedsføring og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik
    • identificere egne faglige og personlige læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til salg og markedsføring.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Efterårssemesterprøve - Salg & Markedsføring og Forretningsudvikling & Værdiskabelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    2 normalsider synopsis (2400 anslag pr. side). En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    20
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Ja
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen bedømmes med ekstern censur.
    Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen.
    Bedømmelseskriterierne er de dele af de nationale fagelementer og læringsmål, som relaterer sig til efterårssemesteret. De udvalgte læringsmål udleveres ved semesterstart
    Tidsmæssig placering
    1. Semester
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Første reeksamen og anden reeksamen er samme grundlag som ordinær eksamen.