Bachelorprojekt
2025/2026- Indhold og
formålDet afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.
Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen. - LæringsmålVidenDen uddannede finansbachelor
• har udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for brancherne i
henhold til professionen finans, herunder økonomi, erhvervs- og finansjura,
kommunikation, salg og rådgivning samt forretningsforståelse og forretningsudvikling
• har forståelse for branchernes praksis i henhold til professionen finans, anvendt teori og
metode samt kan reflektere over branchernes praksis og anvendelse af teori og metode i
henhold til professionen finans.FærdighederDen uddannede finansbachelor
• kan anvende metoder og redskaber inden for fagområderne økonomi, erhvervs- og
finansjura, kommunikation, salg og rådgivning samt forretningsforståelse og
forretningsudvikling og skal mestre de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelsen inden
for brancherne i henhold til professionen finans
• kan vurdere teoretiske og praksisnære problemstillinger samt begrunde og vælge relevante
løsningsmodeller inden for brancherne i henhold til professionen finans
• kan formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til kunder,
samarbejdspartnere og brugere inden for brancherne i henhold til professionen finans.KompetencerDen uddannede finansbachelor
• kan identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i
relation til brancherne inden for professionen finans
• kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller
studiesammenhænge i relation til brancherne inden for professionen finans
• kan indgå i såvel fagligt som tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBachelorprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Projektet kan enten udarbejdes individuelt eller i grupper af maks. tre studerende. Hvis to eller tre studerende skriver sammen, skal problemformuleringen og opgavebesvarelsen.
For studerende der skriver alene, skal projektets omfang være maksimalt 35 normalsider, således min. 67.200 og maks. 84.000 anslag inkl. mellemrum.
Ved 2 studerende skal projektets omfang være maksimalt 60 normalsider, således min. 115.200 og maks. 144.000 anslag inkl. mellemrum.
Ved 3 studerende skal projektets omfang være maksimalt 80 normalsider, således min. 153.600 og maks. 192.000 anslag inkl. mellemrum.
En normalside er lig med 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og eventuelle bilag tæller ikke med heri. Teksten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag. Bilag er uden for bedømmelse. Antal anslag inkl. mellemrum skal angives på opgavens forside.
I projektet må der ikke forekomme citater uden kildehenvisning. Projektet skal have et kildehenvisningssystem, som sikrer, at opgavelæseren til enhver tid kender ‐ og evt. kan opsøge ‐ kilden til udsagn, tabeller eller modeller.
Citater uden kildehenvisning opfattes som afskrift og kan føre til afvisning af projektet. Der skal udarbejdes en udførlig litteratur‐ og bilagsliste. Især dokumentation for en eventuel udført field research er yderst vigtig. Samtaler og møder der benyttes i opgaven skal dokumenteres i form af et af respondenten underskrevet referat eller evt. lydfil, der vedlægges opgaven som et bilag. Brug endvidere noter til uddybninger, specifikationer, henvisninger m.v.
Projektet kan disponeres således:
• Forside
• Abstract (max. 1 side på engelsk)
• Indholdsfortegnelse
• Indledning
• Problemformulering
• Metode, inklusiv afgrænsning
• Kort beskrivelse af virksomheden (hvis det skønnes relevant i forhold til opgaven)
• Analyse og delkonklusioner
• Løsningsforslag (hvis det skønnes relevant i forhold til opgaven)
• Konklusion
• Evt. bilag
Hvis det skriftlige projekt ikke opfylder formalia, kan bedømmerne afvise projektet. Hvis dette sker, bliver der ikke givet en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøgVarighed45 minutterECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdDen mundtlige eksamen varer ca. 45 minutter inkl. votering.
Den studerende fremlægger med udgangspunkt i en forberedt disposition hovedpunkter fra det skriftlige projekt. Der kan være tale om en uddybning af punkter i løsningsforslaget og/eller en nøjere gennemgang af punkter fra andre elementer i projektet. Det er vigtigt, at den studerende i fremlæggelsen tager stilling til og forholder sig kritisk til projektets løsningsforslag. Uddybningen kan f.eks. omhandle baggrunden for valg af dataindsamlingsmetode, usikkerhedsfaktorer, strategivalg, og hvorledes virksomheden med udgangspunkt i ovenstående kommer videre. Denne fremlæggelse bør disponeres til at vare ca. 10 minutter. Den resterende del af tiden anvendes af vejlederen til diskussion af enkeltelementer i projektet.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterierne er læringsmålene for det afsluttende bachelorprojekt jf. den nationale studieordning. Der vil blive lagt vægt på selvstændig fremstilling og præsentationsteknik ved den mundtlige eksamen. Eksamen er ekstern og der gives en samlet karakter, baseret på en helhedsvurdering af det skriftlige projekt og det mundtlige forsvarTidsmæssig placering7. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenKravene til en reeksamen er de samme som til den ordinære eksamen. Den/de studerende skal udarbejde et nyt skriftligt projekt med et nyt emne.