Sjællands Erhvervsakademi

Forretningsudvikling & innovation

2025/2026
Engelsk titel
Business Development and Innovation
Uddannelse
Finansbachelor
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
41356006
Fagansvarlig
Henrik Andersen
Signe Marie Laustsen Ebbesen
  • Indhold og formål
    I Forretningsudvikling og innovation skal den studerende udvikle kompetencer til at reflektere over virksomhedens udvikling og dens forretningsmodel. Den studerende skal kunne analysere, gennemføre og styre innovative processer samt identificere forretningsmuligheder og komme med konkrete forslag til, hvordan virksomheden kan udnytte disse muligheder.
    I faget indgår emner og teori fra alle andre fag på uddannelsen, herunder 6. semesterfaget Organisationsudvikling og ledelsesværktøjer. Dermed opnår den studerende en holistisk forståelse af, hvordan strategisk forretningsudvikling og innovationsprocesser forløber i en finansiel virksomhed fra idegenerering til analyse, præsentation og implementering.
    For at styrke praksisnærhed, inklusiv de færdigheder den studerende har tilegnet sig under praktikopholdet, tages der i faget udgangspunkt i, at teorien understøttes af cases fra den finansielle sektor.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om en virksomheds forretningsmodel – herunder udvikling og identificering af nye forretningsområder understøttet af økonomiske beregninger og andre relevante analyser
    • Viden om idégenerering, innovation og styring af innovationsprocesser
    • Viden om hvordan man skaber bedre kundeindsigt, der kan bidrage til helt nye og innovative forretningsmodeller
    • Viden om modeller og teorier i relation til organisationsudvikling og forandringsledelse
    • Viden om hvordan en strategisk udvikling kan implementeres i organisationen
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Identificere og vurdere alternative problemstillinger - understøttet af lønsomhedsberegninger - i en konkret finansiel virksomheds forretningsmodel
    • Anvende de gængse metoder og teorier der benyttes i forbindelse med forretningsudvikling
    • Udvælge og anvende relevante modeller og teorier til organisationsudvikling og forandringsledelse
    • Analysere virksomhedens interne og eksterne forhold
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med identifikation, kritisk vurdering og udvikling af mulighederne i en forretningsmodel.
    • Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og selvstændigt påtage sig ansvar for udvikling og styring af innovative processer
    • Selvstændigt kunne revidere eller udvikle en lønsom forretningsmodel for en konkret finansiel virksomhed inden for et forretningsområde eller for hele virksomheden.
    • Præsentere en forretningsmodel med en professionel tilgang
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Forretningsudvikling og innovation og Organisationsudvikling og ledelsesværktøjer
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Oplægget skal tage udgangspunkt i en virksomhed, som oftest en af de virksomheder, hvor gruppens studerende har været i praktik.
    Det skriftlige gruppeidéoplæg skal både indeholde et design af en innovationsproces samt et forslag til organisering og/eller organisationsændringer i virksomheden. Oplægget skal desuden indeholde et element, hvor gruppen reflekterer over forslagets bæredygtighed ud fra en selvvalgt vinkel.
    Den skriftlige gruppeideoplæg skal have et omfang på 5-10 normalsider (mellem 12.000 og 24.000 anslag inkl. mellemrum). Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.
    En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis det skriftlige gruppeideoplæg ikke opfylder formalia, kan bedømmerne afvise ideoplægget. Hvis ideoplægget afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og gruppens studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    De studerende er som udgangspunkt til eksamen i grupper af 2-4 studerende. Studieleder af uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette.
    Der afsættes 20 minutter pr. gruppe plus 10 minutter pr studerende inkl. votering til eksamen.
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig gruppeeksamen i Organisation og ledelsesudvikling samt i Forretningsudvikling og innovation på basis af et skriftligt gruppeidéoplæg. De studerende præsenterer idéoplægget, hvorefter udprøvningen i oplæg og læringsmål følger.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Der givesen individuel karakter efter 7-trinsskalaen, og karakteren fastlægges som en helhedsvurdering af det afleverede skriftlige gruppeideoplæg og den mundtlige præstation. Eksamen bedømmes internt.
    Tidsmæssig placering
    6. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Afholdelsesform kan variere på baggrund af færre studerende
    Syge- og reeksamen placeres senest i begyndelsen af 7. semester. Eksamen er individuel.
    Udgangspunktet for reeksamen er det tidligere afleverede innovative idéoplæg, med et tillæg på max 4800 anslag med forbedringsforslag til det tidligere afleverede oplæg. Det tidligere afleverede oplæg tilføjes som bilag til afleveringen af syge- og reeksamen.
    Såfremt der til den ordinære eksamen ikke er afleveret et innovativt idéoplæg, er det en forudsætning, at den studerende afleverer et individuelt innovativt idéoplæg forinden deltagelse i den mundtlige del af eksamen.