Digitalisering
2025/2026- Indhold og
formålFaget har til formål at give de studerende en indføring i anvendelsen af digitale værktøjer indenfor de finansielle brancher. Faget skal sætte de studerende i stand til at forstå og diskutere, hvordan de enkelte brancher bruger og kan bruge digitalisering dels som en tilføjelse til den etablerede forretning, dels som en vej til nye forretningsområder. De studerende skal tillige kunne frembringe et begrundet løsningsforslag til disse problemstillinger.
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om de gængse digitale værktøjer, der anvendes indenfor de finansielle brancher
• Viden om begreber og modeller indenfor digitale forretningsmodeller, herunder disses styrker og svaghederFærdighederDen studerende kan:
• Anvende de essentielle karakteristika ved digitalisering i de finansielle brancher
• Selvstændigt formidle, hvilke udfordringer og muligheder, der er forbundet med digitalisering i de finansielle brancher
• Selvstændigt vurdere en given virksomheds digitale forretningsmodelKompetencerDen studerende kan:
• Selvstændigt udarbejde en plan for udvikling af en virksomheds digitale forretningsmodel
• Argumentere for styrker og svarheder ved den udviklede plan - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålDigitalisering og ProjektledelseForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Omfanget på det skriftlige gruppeprojekt skal være som følgende:
Ved 3 studerende skal gruppeprojektets omfang være imellem 14.400 og 24.000. anslag inkl. mellemrum
Ved 4 studerende skal projektets omfang være imellem 19.200 og 31.200 anslag inkl. mellemrum.
Ved 5 studerende skal projektets omfang være imellem 26.400 og 38.400 anslag inkl. mellemrum.
En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den
studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed20 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indhold20 min individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt gruppeprojekt på 3-5 studerende.
(studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette).Individuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingBedømmelseskriterier:
Bedømmelseskriterierne svarer til læringsmålene for Kulturforståelse og Organisation. Eksamen bedømmes internt efter 7-trinsskalaen.
Der gives én individuel karakter efter en helhedsvurdering af den skriftlige synopsis, den mundtlige præsentation (forsvaret af synopsis) og den mundtlige opponeringsrolle.
Karakteren gives når en gruppe er færdig med både forsvar og opponeringTidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenAfholdelsesform kan variere på baggrund af færre studerendeSyge- og reeksamen placeres i slutningen af 4. semester eller starten af 5. semester, og på de samme vilkår som den ordinære eksamen.
Udgangspunktet for reeksamen er det tidligere afleverede projekt, med et tillæg på max 9600 anslag med forbedringsforslag til det tidligere afleverede projekt. Det tidligere afleverede projekt tilføjes som bilag til afleveringen af syge- og reeksamen.
Såfremt den studerende ikke har medvirket i gruppeprojektet, skal der udarbejdes et individuelt projekt inden den mundtlige eksamen. Omfang og krav til det individuelle projekt skal svare til dem for det ordinære gruppeprojekt.