Bachelorprojekt
2025/2026- Indhold og
formålSe læringsmål for bachelorprojektet
- LæringsmålVidenDen uddannede har:
• Udviklingsbaseret viden om standarder indenfor webudvikling
• Udviklingsbaseret viden om udviklingsmiljøer til webudvikling,
• Forståelse for webapplikationers rolle i samfundet
• Udviklingsbaseret viden om udbredte udviklingsmetoder inden for webudvikling
samt kan reflektere over deres anvendelse i professionens praksisFærdighederDen uddannede kan:
• Anvende metoder og redskaber indenfor webudvikling til at planlægge og udvikle applikationer baseret på konkrete udviklingsønsker,
• Mestre et egnet programmeringssprog til gennemførelse af udviklingsønsker,
• Vurdere og begrunde valg af egnet system til sikring af både data- og applikationspersistens,
• Anvende domænets teori og metode til at udvikle brugeroplevelser tilpasset relevante målgrupper og vurdere brugeroplevelser begrundet i domænets teori og metode
• Anvende metoder til udvikling af brugergrænseflader, der udnytter webteknoligernes særlige designmæssige og æstetiske muligheder, samt vurdere og begrunde deres værdi som løsning
• Anvende og mestre et egnet udviklingsmiljø i gennemførelse af udviklingsprocessen.
• Formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsningsmodeller til samarbejdspartnere og brugere, såvel fagfæller og ikke specialisterKompetencerDen uddannede kan:
• Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer indenfor webudvikling
• Selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde indenfor webudvikling
med en professionel tilgang og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik.
• Identificere og strukturere egne læringsbehov og udvikle egne færdigheder og kompetencer i relation til webudvikling. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBachelorprojektForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Projektrapporten udgør den skriftlige del af eksamen. Denne rapport skal som minimum indeholde:
• Forside med titel, navn på gruppens medlemmer, navn på vejleder, ordoptælling (antal tegn inkl. mellemrum)
• Indholdsfortegnelse
• Indledning og problemformulering 17
• Metoder, teorier og værktøjer (hurtigt overblik, hvor formålet med de enkelte metoder, teorier og værktøjer anføres)
• Analyse
• Design
• Implementering (her redegøres der for den tekniske del/kodedel af projektet)
• Konklusion
• Litteraturliste
• Bilag (kun bilag, som er af afgørende betydning for rapporten, vil blive godkendt).
Projektrapporter, som skrives af én studerende, må max fylde 40 normalsider i alt. Skrives rapporten af flere studerende, tillægges yderligere 20 normalsider pr. studerende. En normalside består af 2400 tegn, inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag medregnes ikke. Bilag indgår ikke i bedømmelsen.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen eller manualen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed30 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig individuel eksamen med afsæt i et skriftligt gruppeprojekt. Alle hjælpemidler tilladt.
Der skal være max 4 studerende i en gruppe. Studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette.
Projektgruppen får 10 minutter til hver studerende til præsentationen, dog højst 30 minutter. Efter denne præsentation skal hver studerende gennemføre en individuel eksamination. Der er afsat 20 minutter til hver studerende, inkl. votering og karaktergivning.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen bedømmes eksternt.
Der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen.
Bedømmelsen er en helhedsvurdering af projekt/opgave og den mundtlige præstation.
Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt, jf. afsnit 4 i den nationale del af studieordningen.Tidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenDen studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået