Afsluttende eksamensprojekt
2025/2026- Indhold og
formålMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt.
Alle hjælpemidler er tilladt.
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er en skriftlig aflevering, som er vurderet af eksaminator og ekstern censor før eksamen. - LæringsmålVidenDen uddannede har:
• viden om praksis og anvendt teori og metode inden for mobilitet- og køretøjsteknologi i mobilitetsbranchen og erhvervets bæredygtige omstilling
• forståelse for teori og metode inden for køretøjsteknologi og arbejdsprocesser i sammenhæng med virksomhedens mål for bæredygtighedFærdighederDen uddannede kan:
• anvende og kombinere et alsidigt sæt færdigheder, der knytter sig mobilitetsteknologi samt fagområdets praksis og arbejdsprocesser
• vurdere praksisnære problemstillinger og justere arbejdsgange og arbejdsprocesser i relation til kvalitetsstandarder og bæredygtige løsninger
• formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder inden for mobilitetsteknologi,
arbejdsprocesser og bæredygtighed til samarbejdspartnere og brugereKompetencerDen uddannede kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer og tværfaglige arbejdsprocesser inden for køretøjsteknologi og mobilitetsbranchens praksis
• varetage afgrænsede ledelses- og planlægningsfunktioner i relation til kunder og medarbejdere i mobilitetsbranchens praksis
• tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer for fortsat videreuddannelse i læringsmiljøer knyttet til grønne teknologier og bæredygtighed - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålAfsluttende eksamensprojektForudsætninger for indstilling til eksamenAlle øvrige eksamener på uddannelsen skal være bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Projektet, som udgør den skriftlige del af prøven, anbefales at indeholde følgende elementer:
• Forside med titel.
• Indholdsfortegnelse.
• Indledning, inkl. baggrund og præsentation af problemstilling, problemformulering.
• Metodeafsnit med tilgangsvinkler, teori, empiri og metode, herunder beskrivelse af og begrundelse for
valg af eventuel empiri1 til besvarelse af problemformuleringen.
• Analyseafsnit.
• Konklusion.
• Perspektivering.
• Litteraturliste.
• Bilag
Det afsluttende eksamensprojekt skal fylde maksimum 30 normalsider, og minimum 23 normalsider. For hver
ekstra studerende, som deltager i det afsluttende projekt, skal projektet udvides, se tabel nedenfor.
1 studerende min 23 normalsider, max 30 normalsider
2 studerende min 35 normalsider, max 50 normalsider
3 studerende min 50 normalsider, max 70 normalsider
Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i det krævede antal sider. Bilag er desuden
uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 anslag inkl. Mellemrum, fodnoter, tekstfelter og slutnoter.Varighed45 minutterECTS15Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler er tilladt.
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er en skriftlig aflevering, som er vurderet af eksaminator og ekstern censor før eksamen.
De 45 minutters mundtlige eksamination af den studerende vil være fordelt som følgende:
• 10 min. til præsentation af rapport
• 25 min. til at besvare spørgsmål til indhold i rapport
• 10 min. til votering, tilbagemelding og skift.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingEksamen er ekstern og bedømmes efter 7-trinsskalen. Bedømmelseskriterierne er læringsmål angivet i den nationale del af studieordningen. Der gives en karakter som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del.Tidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige produkt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.