Sjællands Erhvervsakademi

Grønne energikilder og autonome systemer

2025/2026
Engelsk titel
Green energy sources and autonomous systems
Uddannelse
Autoteknolog
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
41293000
Fagansvarlig
René Kærlund Østergaard
Torben Jano
  • Indhold og formål
    Fagelement omhandler den nyeste viden inden for el- og hybridbilsteknologi, samt autonome systemer. Fagets mål er for den studerende at opnå viden, færdigheder og kompetencer inden for el- hybridteknologi, autonome systemer, samt grønne energikilder i forhold til den teknologiske udvikling, samt de opsatte klimamål (2030plan) og de tiltag den medfører, samt markeds udbud af køretøjer. Fagelementet arbejder ligeledes med at styrke den studerendes kompetencer til opsamling og analyse, data fra elektriske og mekaniske systemer, på baggrund af viden om elektriske og mekaniske systemers sammensætning og funktion.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • grundlæggende viden om opbygning af Elmotor, BMS, hybridsystemer og autonome systemer
    • udviklingsbaseret viden om el-, og hybridkøretøjsteknologi, alternative brændstoffer, samt autonome teknologier
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • formidle teknologiske problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
    • vurdere sikkerhedsforhold i forbindelse med arbejdet på el- og hybridkøretøjer
    • anvende praksis og central teori og metode til at udarbejde sikkerheds procedure ved arbejdet på el- og hybridkøretøjer
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med sikkerhed, teknologi og miljø
    • deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang til løsning af teknologiske problemstillinger i forbindelse med el- og hybridkøretøjer
    • i en struktureret sammenhæng tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til nye køretøjsteknologier
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Semesterprøve C
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Skriftlig rapport over gennemført praktisk portfolioarbejde på maks. 15 sider + 2 sider pr. tilstødende gruppemedlem. Portfolio bestående af afleveringer fra fagene på semestret, fastlagt i semesterplan, der udleveres ved semesterstart.
    Forudsætningskravet skal være opfyldt minimum 10 arbejdsdage inden datoen for eksamen.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Rapporten skal have et omfang af maks.15 normalsider + 2 sider pr. tilstødende gruppemedlem og udarbejdes i grupper. En normalside er 2.400 anslag inkl. mellemrum og eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag fx interviewguide. Rapporten afleveres i PDF format.
    Hvis opgavebesvarelse ikke opfylder formkrav, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen.
    Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
     

    Varighed
    Varighed varierer efter gruppestørrelse
    Der tillægges 10 minutter til eksaminationstiden pr. studerende ved gruppeeksamener.
    1 studerende – 30 minutter.
    2 studerende – 40 minutter
    3 studerende – 50 minutter
    4 studerende – 60 minutter
    ECTS
    30
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamensformen er en mundtlig eksamen på baggrund af en rapport over gennemført praktisk portfolioarbejde.
    Den skriftlige del af eksamen er kendetegnet ved:
    At rapporten dokumenterer den studerendes praktiske arbejde og resultatet heraf. I rapporten henvises der til portfolio opgaver, der afleveres som ekstramaterialer i WISEflow.
    Dokumentationen kan være i form af data, figurer, video, test, billeder, tabeller med videre fra arbejdsportfolio, der i projektperioden bearbejdes til eksamensportfolio.
    Den mundtlige udprøvning er kendetegnet ved:
    At den studerende ved den mundtlige eksamen kan uddybe/redegøre for den proces, der fører til de praktiske produkter.
    At den studerendes ved den mundtlige eksamen viser sin evne til at anvende teori, empiri/data, metode og vurdere resultatet af det praktiske arbejde.
    Den mundtlige eksamen har en varighed på i alt 30 minutter der har følgende omtrentlige fordeling:
    - 1/4 til et mundtligt oplæg
    - 2/4 til eksaminationssamtale
    - 1/4 til votering og tilbagemelding til den studerende.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk/Engelsk
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmes internt og efter 7-trinsskalen. Der gives én samlet karakter, som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige- og mundtlige del. Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene, som fremgår af semesterplanen.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen