Sjællands Erhvervsakademi

Projektsamarbejde med eksterne partnere

2025/2026
Engelsk titel
Projektsamarbejde med eksterne partnere
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Næstved – Blended Learning
Fagkode
40709020
Fagansvarlig
Mathiias Refnov
Kim Bergmann Kirsborg
  • Indhold og formål
    De studerende, der varetager projektledelsen, deltager som byggeteknisk projektleder sammen med en konsulent fra en arbejdsmiljøorganisation. Projektlederen (den studerende) varetager projekterings-, IKTog byggeledelsen samt rollen som arbejdsmiljøkoordinator i projekteringsfasen. Under fremstilling og opførelse af broen assisterer projektlederen under faglig vejledning af håndværkeren med det praktiske arbejde.
    De studerende, der varetager broens arkitektur og funktion, deltager med vejledning fra et par arkitekter hos en lokal rådgivningsvirksomhed. De studerende deltager i projekterings- og byggemøder og udfører tilsyn for de dele af projektet, som de studerende har ansvaret for. Under faglig vejledning af håndværkeren assisterer de studerende med det praktiske arbejde under fremstilling og opførelse af broen.
    Valgfaget introduceres ved semesterstart og herefter fortsættes undervisningen som regelmæssige sessioner, der afvikles frem til det afsluttende event sidst i semesteret, hvor vinderne kåres.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om forskellige håndværksfag i byggeprocessen.
    • forståelse for og kan reflektere over projektledelse i praksis og arkitektens med kreative tilgang til projekteringen.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • mestre samarbejdet med forskellige faggrupper i en tidspresset byggeproces
    • vurdere, vælge og begrunde konfliktløsninger i en udførelsesproces i praksis
    • formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmodeller til håndværkere fra forskellige fag i byggebranchen.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere komplekse kommunikationssituationer under tidspres i udførelsen
    • deltage selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde med håndværkere fra forskellige fag i byggebranchen.
    • identificere egne læringsbehov og selvstændigt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i forhold til konkurrencepresset i en byggeproces i praksis
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Dette valgfag afvikles i 5. semester og udbydes kun til udvalgte studerende i 5. semester efter aftale med studielederen.
    Valgfaget gennemføres som et projektsamarbejde med eksterne partnere, hvor tre hold af lærlinge, elever
    og bygningskonstruktørstuderende dyster i at bygge spektakulære broer i beton, stål og træ. På hvert hold
    deltager fire bygningskonstruktørstuderende. To af dem varetager projektledelse, mens de andre to står for
    arkitekturen. Et professionelt dommerpanel med dommere fra virksomheder, foreninger, organisationer og
    erhvervsuddannelser kårer vinderholdet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Projektsamarbejde med eksterne partnere
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det forudsættes, at den studerende har deltaget i de praktiske aktiviteter i projektsamarbejdet og det afsluttende event, hvor vinderen af brobygningskonkurrencen kåres.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Der afleveres en portfolio med tegninger, digitale modeller og produkter fra de aktiviteter, som de studerende har deltaget i under valgfaget. Derudover skal der også udarbejdes et individuelt refleksionsnotat over de opnåede læringsmål. Notatet skal være på mindst 2 normalsider, ekskl. bilag, hvor en normalside er 2400 tegn inkl. mellemrum.

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamen afvikles som en mundtlig gruppeeksamen med maks. fire medlemmer (studieleder kan i enkelte
    velbegrundede tilfælde give dispensation for dette) med individuel bedømmelse. Den tager udgangspunkt i
    en portfolio og et refleksionsnotat, som beskrevet nedenfor.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur, individuel bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Eksamen bedømmes som en helhedsvurdering af portfolio, aktiviteterne i brobygningsforløbet og refleksionsnotatet.
    Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    5. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Ved sygdom eller hvis den studerende ikke består eller har opfyldt forudsætningerne tilbydes et andet valgfag, som skal gennemføres efterfølgende.