Sjællands Erhvervsakademi

Udførelse og ledelse

2025/2026
Engelsk titel
Udførelse og ledelse
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40709010
Fagansvarlig
Mathiias Refnov
Kim Bergmann Kirsborg
  • Indhold og formål
    Valgfaget tager udgangspunkt i, hvordan en byggeleder og et fagtilsyn udfylder sine opgaver på og uden for byggepladsen. Formålet er at klæde den studerende på til at kunne bestride nogle af de funktioner, der indgår i byggeledelsen og fagtilsynet fra den første dag på en byggeplads.
    Den studerende skal følge en byggeleder på 3-4 byggemøder på samme byggesag. Den studerende finder selv et egnet sted. Emner, der indgår og behandles i faget, tager udgangspunkt i nogle konkrete opgaver med udgangspunkt i, hvordan situationer håndteres på en byggeplads. Situationerne tager oftest udgangspunkt i eksempler hentet ind fra byggepladser, og ud fra disse og den studerendes egne erfaringer og tillært
    viden, findes frem til mulige løsninger.
    Der tilstræbes en så praksisnær undervisning som muligt, for på den måde at forberede den studerende til at kunne deltage aktivt i en fælles opgaveløsning på en byggeplads. Nogle af de første opgaver, man bliver sat til som nyansat, er at udarbejde kvalitetssikring, mangelgennemgang og sikkerhedsrundering. Når man efter en periode har bevist, at man er en stabil og pligtopfyldende medarbejder, vil man gradvist få større
    ansvarsområder.
    Valgfaget udbydes kun på daghold på skolen, men alle er velkomne.
    Max antal pladser: 16 studerende.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om arbejdsmiljø og økonomistyring af en byggesag efter udbud samt kontraktmæssige forhold, herunder sikkerhedsstillelse.
    • Forståelse for og kan reflektere over teorier og metoder i forbindelse med byggeledelse.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende metoder og redskaber til arbejdstidsplanlægning.
    • vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller forbindelse med afholdelse af sikkerhedsmøder.
    • formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i forbindelse med afleveringsforretning og 1.- og 5.-årsgennemgang.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med arbejdstidsplanlægning og økonomistyring.
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i forbindelse byggeledelse.
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i forbindelse med udførelse og ledelse.
  • Forudsætninger for at deltage i faget
    Dette valgfag kræver fysisk fremmøde – det kan ikke tages online.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Udførelse og ledelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det forudsættes, at den studerende har deltaget i tre byggemøder, et sikkerhedsmøde og et fælles byggepladsbesøg.
    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering
    Formkrav

    Omfanget af rapporten er maks. 5 normalsider, hvor en normalside defineres som 2400 tegn inkl. mellemrum, men ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.


    Hvis opgavebesvarelsen ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Ingen
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Skriftlig eksamen – alle hjælpemidler er tilladt. Der afleveres en rapport med refleksioner over opfyldelsen af valgfagets læringsmål. Eksamen er individuel.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur, individuel bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer
    sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    5. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Hvis den studerende ikke har deltaget i aktiviteterne i afsnittet ”Forudsætninger”
    ovenfor, skal den studerende på egen hånd dokumentere resultatet af aktiviteterne ved reeksamen.