Udførelse og ledelse
2025/2026Engelsk titel
Udførelse og ledelse
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40709010
- Indhold og
formålValgfaget tager udgangspunkt i, hvordan en byggeleder og et fagtilsyn udfylder sine opgaver på og uden for byggepladsen. Formålet er at klæde den studerende på til at kunne bestride nogle af de funktioner, der indgår i byggeledelsen og fagtilsynet fra den første dag på en byggeplads.
Den studerende skal følge en byggeleder på 3-4 byggemøder på samme byggesag. Den studerende finder selv et egnet sted. Emner, der indgår og behandles i faget, tager udgangspunkt i nogle konkrete opgaver med udgangspunkt i, hvordan situationer håndteres på en byggeplads. Situationerne tager oftest udgangspunkt i eksempler hentet ind fra byggepladser, og ud fra disse og den studerendes egne erfaringer og tillært
viden, findes frem til mulige løsninger.
Der tilstræbes en så praksisnær undervisning som muligt, for på den måde at forberede den studerende til at kunne deltage aktivt i en fælles opgaveløsning på en byggeplads. Nogle af de første opgaver, man bliver sat til som nyansat, er at udarbejde kvalitetssikring, mangelgennemgang og sikkerhedsrundering. Når man efter en periode har bevist, at man er en stabil og pligtopfyldende medarbejder, vil man gradvist få større
ansvarsområder.
Valgfaget udbydes kun på daghold på skolen, men alle er velkomne.
Max antal pladser: 16 studerende. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om arbejdsmiljø og økonomistyring af en byggesag efter udbud samt kontraktmæssige forhold, herunder sikkerhedsstillelse.
• Forståelse for og kan reflektere over teorier og metoder i forbindelse med byggeledelse.FærdighederDen studerende kan:
• anvende metoder og redskaber til arbejdstidsplanlægning.
• vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller forbindelse med afholdelse af sikkerhedsmøder.
• formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i forbindelse med afleveringsforretning og 1.- og 5.-årsgennemgang.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer i forbindelse med arbejdstidsplanlægning og økonomistyring.
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i forbindelse byggeledelse.
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i forbindelse med udførelse og ledelse. - Forudsætninger for at deltage i
fagetDette valgfag kræver fysisk fremmøde – det kan ikke tages online.
- EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålUdførelse og ledelseForudsætninger for indstilling til eksamenDet forudsættes, at den studerende har deltaget i tre byggemøder, et sikkerhedsmøde og et fælles byggepladsbesøg.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.ValgfagseksamenJaPrøveformSkriftlig afleveringFormkravOmfanget af rapporten er maks. 5 normalsider, hvor en normalside defineres som 2400 tegn inkl. mellemrum, men ekskl. forside, indholdsfortegnelse og bilag.
Hvis opgavebesvarelsen ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.VarighedIngenECTS5Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdSkriftlig eksamen – alle hjælpemidler er tilladt. Der afleveres en rapport med refleksioner over opfyldelsen af valgfagets læringsmål. Eksamen er individuel.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern censur, individuel bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer
sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for valgfaget.Tidsmæssig placering4. Semester5. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenHvis den studerende ikke har deltaget i aktiviteterne i afsnittet ”Forudsætninger”
ovenfor, skal den studerende på egen hånd dokumentere resultatet af aktiviteterne ved reeksamen.