Sjællands Erhvervsakademi

BIM Lab I

2025/2026
Engelsk titel
BIM Lab I
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
5. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår og Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Næstved - Online
Fagkode
40709007
Fagansvarlig
Mathiias Refnov
Kim Bergmann Kirsborg
  • Indhold og formål
    Valgfaget er bygget op omkring udviklingsprojekter ifm. Building Information Modelling (BIM). I udviklingsprojektet vil den enkelte studerende eller gruppe blive tildelt en eller flere BIM udviklingscases. Disse cases kan være interne udviklingsprojekter i BIM LAB eller eksterne udviklingsprojekter i virksomheder med relation til byggebranchen. Igennem semesteret vil der blive arbejdet med udviklingsprojektet hvor de studerende løbende skal udarbejde status på projekt i blogform med tilhørende tekst, billeder og evt. video.
    Afslutningsvis skal der udarbejdes en afrapportering i en sådan kvalitet, at den kan benyttes af udviklingsprojektets indehaver og som overleveringsdokument til næste hold. Det forventes, at den studerende løbende opkvalificerer sig selvstændigt på relevant software og hardware iht. Den enkelte gruppes/studerendes udviklingsprojekt med sparring og feedback fra undervisere.
    Innovationsmetoden ”Design tænkning” vil blive introduceret og vil blive rammesættende for udviklingsprojekterne. Den enkelte studerende skal kunne arbejde motiveret og selvstændigt med en valgt case, hvor der sideløbende vil blive suppleret med teoretiske oplæg, workshops, vejledning, mv.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • udviklingsbaseret viden om innovationsmetoden ”Design tænkning” som struktur og ramme for projektudvikling
    • forståelse for og kan reflektere over nye tendenser inden for digitalt byggeri og BIM og hvordan disse tendenser opsøges.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • mestre udviklingsbaserede metoder til afrapportering i form af vlog og blog formatet
    • vurdere forskellige behov for software og hardware samt begrunde og vælge relevans i forbindelse med et udviklingsprojekt
    • formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller om BIM-workflows til samarbejdspartnere og brugere.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger i forbindelse med udarbejdelse af instruktionsvejledninger til samarbejdspartner i video-, tekst- og billedformat
    • selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde med professionel tilgang i forbindelse med udviklingsprojekter.
    • identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til digitalt byggeri og Building Information Modelling (BIM).
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    BIM Lab I
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det forudsættes, at den studerende har deltaget i arbejdet i BIM Lab.

    Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering
    Formkrav

    Portfoliens dokumenter kan afhængig af projektsamarbejdet bestå af videoer, mails, blogs og rapporter mv.

    Hvis opgavebesvarelsen ikke møder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise den. Ved afvisning gives ingen bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamen er en samlet vurdering af den portfolie de studerende har dannet gennem valgfaget. De studerende afleverer individuelle portfolier og hvoraf dele består af gruppedokumenter. Hvor de studerende har arbejdet i forskellige grupper (med maks. tre deltagere), skal det fremgå tydeligt, hvem der har udfærdiget de enkelte dele af afleveringen.

    Eksamen er en samlet vurdering af den portfolie de studerende har dannet gennem valgfaget. De studerende afleverer individuelle portfolier og hvoraf dele består af gruppedokumenter. Hvor de studerende har arbejdet i forskellige grupper (med maks. tre deltagere), skal det fremgå tydeligt, hvem der har udfærdiget de enkelte dele af afleveringen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern censur, individuel bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
    Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    5. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Hvis den studerende ikke har deltaget i aktiviteterne i afsnittet ”Forudsætninger”
    ovenfor, skal den studerende på egen hånd dokumentere resultatet af aktiviteterne ved reeksamen.