Innovation/FABLAB
2025/2026- Indhold og
formålFaget er et valgfag, som har fokus på innovation. Forløbet afvikles i samarbejde med FabLab, hvor den studerende kommer i berøring med digitale fremstillingsteknologier, og lærer at betjene f.eks. laserskærer og 3D-printere.
Den studerende lærer processen at tage de byggetekniske tegninger fra Revit og viderebearbejde dem i andre programmer, så de kan laves til fysiske modeller. Der fokuseres intensivt på hands-on erfaring i de enkelte fremstillingsprocesser: 2D/3D tegning, 3D print, laserskæring og folieskæring samt mulighed for folieskæring, elektronik/programmering. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• udviklingsbaseret viden om produktionsklargøring og digitale fremstillingsmetoder samt metodernes anvendelse i forhold til den konkrete opgave.
• forståelse for og kan reflektere over innovativ idegenerering og anvendelse af prototyperFærdighederDen studerende kan:
• anvende projektstyring med henblik på agile processer.
• vurdere praktiske og teoretiske problemstillinger og begrunde og vælge innovative løsninger i forbindelse med prototypefremstilling.
• formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller i forbindelse med prototypefremstilling og agile processer.KompetencerDen studerende kan:
• håndtere anvendelsen af 3D-printere og laserskærer i praksis.
• selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
• identificere egne læringsbehov og udvikle eg - Forudsætninger for at deltage i
fagetDette valgfag afvikles sammen med 3. semester og kræver fysisk fremmøde – det kan ikke tages online.
- EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålInnovation/FABLABForudsætninger for indstilling til eksamenDet forudsættes, at den studerende har deltaget i det praktiske arbejde med udarbejdelsen af en model i FABLAB i emneugerne.
Manglende opfyldelse af forudsætninger betyder, at den studerende ikke kan deltage i eksamen, og der er brugt et eksamensforsøg.ValgfagseksamenJaPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkravDer afleveres dels de fysiske produkter fra arbejdet i Fablab og dels skriftlig og visuel dokumentation for arbejdet med disse. Omfanget af den skriftlige og visuelle dokumentation er maks. 5 normalsider ekskl. bilag, hvor en normalside defineres som 2400 tegn inkl. mellemrum. Derudover afleveres der maks. 2 normalsider, hvor en normalside defineres som 2400 tegn inkl. mellemrum, med personlig refleksion over forløbet og egen indsats.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg
Varighed15 minutterECTS5Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig gruppeeksamen (15 min. dialogbaseret eksamination på baggrund af den udarbejdede model) med efterfølgende skriftlig aflevering. Der afleveres individuelt skriftligt.Individuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern censur, individuel bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Bedømmelseskriterierne for eksamen baserer sig på den studerendes evne til at opfylde læringsmålene for det valgte emneugeforløb.Tidsmæssig placering3. Semester4. Semester5. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenHvis den studerende ikke har deltaget i aktiviteterne i afsnittet ”Forudsætninger”
ovenfor, skal den studerende på egen hånd dokumentere resultatet af aktiviteterne ved reeksamen