Sjællands Erhvervsakademi

Projektledelse

2025/2026
Engelsk titel
Project Management
Uddannelse
Handelsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40689003
Fagansvarlig
Carsten Lund
Anne Oppermann Helverskov
  • Indhold og formål
    Med faget Projektledelse får du viden og kompetencer til at projektledelse, så du også kan indgå naturligt i udviklingsorienterede og tværfaglige arbejdsprocesser inden for projektstyring. Du får styrket dine kompetencer
    inden for coaching, strategi og ledelse og du lærer om projektlederens kommunikations-, proces- og ledelsesopgaver.
    Du lærer at anvende forskellige metoder og teorier, og at arbejde selvstændigt med at udvikle din ledelsespraksis inden for projektstyring, projektledelse og projektdeltagelse. Du får viden om projektværktøjer og projektetablering,
    mandat samt evaluering. Du bliver bedre til at træffe beslutninger og lærer at holde overblik og tage højde for alt, eksempelvis de udfordringer der kan forekomme. Du får viden om projektlederens roller, og lærer at fastsætte klare mål og forventninger til et projekt. Samtidig bliver du også bedre til at kommunikere til og med alle interessenter, og du lærer at motivere medarbejdere i et projekt.
    Du får redskaber til at kunne styre og lede et projekt hen mod et mål, og lærer samtidig at planlægge, budgettere og organisere projekter. Du får teori og metoder til at analysere og vurdere løsningsmuligheder og evaluere et projektforløb ved dets afslutning. Du opnår forståelse for særlige interesser og udfordringer, og lærer at motivere på tværs af afdelinger. Du identificerer egne læringsbehov og bliver i stand til at udvikle din egen ledelsespraksis.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    Viden om fagområdets praksis og anvendt teori og metoder inden for projektledelse og netværksstrukturer
    • Forståelse for praksis, anvendt teori og metode inden for ledelse, herunder selv-, team, projekt- og innovationsledelse og kunne anvende disse.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende fagområdets metoder og redskaber og anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse i forhold til ledelsesfeltet.
    • Vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge relevante løsningsmodeller inden for team-, projekt-, innovations- og forandringsledelse
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder inden for ledelsesinitiativer og - handlinger i konkrete sammenhænge til samarbejdspartnere og brugere, samt opbygge og indgå i relevante relationer og netværk.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Håndtere udviklingsorienterede ledelsesopgaver og –udfordringer i konkrete arbejdssituationer, herunder selvledelse, teamledelse, projektledelse og forandringsledelse i virksomheder og organisationer • Indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde i relation til ledelse og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik inden for ledelse.
    • Strukturere tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet i forhold ledelse.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Projektledelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Valgfagseksamen
    Ja
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Omfanget af opgaven udgør for 1 – 4 studerende max 8 normalsider (á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 1 normalside til det maksimale sidetal

    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt produkt.
    Den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe (1-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette)), mens den mundtlige del af eksamen foregår individuelt.
    Valgfagsproduktet kan bestå af en sammenhængende tekst og/eller et konkret formidlingsprodukt, der med særligt fokus på værdiskabelse indgår i den studerendes præsentation af arbejdet med en praktisk problemstilling inden
    for valgfagene. Udarbejdelsen af produktet har til formål at vise den studerendes evne til at arbejde problem- og praksisorienteret inden for specifikke fagområder med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i præsentationen af valgfagsproduktet er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
    Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 30 minutter inkl. votering.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Der evalueres ved en intern individuel eksamen ved valgfagsperiodens afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen, som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del.
    Eksamen vurderes med baggrund i læringsmålene for valgfagene, som er beskrevet under valgfagsbeskrivelserne
    2.1-2.5.
    Tidsmæssig placering
    2. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen