B2B salg
2025/2026Engelsk titel
B2B Sales
Uddannelse
Handelsøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40689001
- Indhold og
formålSom B2B-sælger har du typisk ansvaret for opsøgende kontakt og længerevarende salgsprocesser i forbindelse med salg af større og/eller komplekse løsninger til virksomhedens kunder. I denne proces er værdiskabelse gennem indsigt i fokus. Du skal som sælger anvende dine analytiske færdigheder fra flere fagområder til at
kortlægge og forstå hele kundens værdikæde og udvikle løsninger, som skaber værdi.
Kurset skal give dig en grundlæggende forståelse for vurdering af kundepotentiale og kundeværdi for virksomheden, samt den anvendte terminologi og konkrete værktøjer inden for området. Undervisningen er baseret på nyere dansk og international forskning på området og en stor del af undervisningen drejer sig om at arbejde med simulering af salgssituationer, hvor du som studerende får mulighed for at anvende konkrete
teknikker og værktøjer.
Undervisningen vil bl.a. omhandle:
• Salgets forskellige faser – med fokus på værdi- og loyalitetsskabelse
• Salgets planlægning i forhold til forskellige markedsforhold og kundetyper
• Spørgeteknikker til behovsafdækkelse og løsningsudvikling
• Operationalisering af salgsmål, fra strategisk mål til hverdagsplan
• Markedsføringsmuligheder inden for B2B og B2G
• Økonomi på kundeniveau og virksomhedsniveau - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Udviklingsbaseret viden om værdikædeoptimering og salgets konkurrencedygtighed og økonomi.
• Forståelse for og viden om kundeanalyse og kundepleje samt salgs- og forhandlingsteknik.FærdighederDen studerende kan:
• Anvende metoder til planlægning af salg i forhold til forskellige markedsforhold og kundetyper.
• Vurdere kundepotentiale og opstille og vælge egnede indsatsmuligheder.
• Formidle markedsføringsmuligheder inden for B2B og B2G.KompetencerDen studerende kan:
• Håndtere fastlæggelse af salgsstrategi, kundeforhandling og implementering af beslutninger.
• Deltage i samarbejde om koordinering af salgs-, service- og marketingsaktiviteter over for kunden.
Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer til at drive og udvikle kundeforholdet gennem salg og
rådgivning - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålB"B SalgForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Omfanget af opgaven udgør for 1 – 4 studerende max 8 normalsider (á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside og evt. bilag). For hver yderligere studerende tillægges 1 normalside til det maksimale sidetal.
Varighed30 minutterECTS5Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftligt produkt.
Den skriftlige del af eksamen kan foregå individuelt eller i gruppe (1-4 studerende (studieleder kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation for dette)), mens den mundtlige del af eksamen foregår individuelt.
Valgfagsproduktet kan bestå af en sammenhængende tekst og/eller et konkret formidlingsprodukt, der med særligt fokus på værdiskabelse indgår i den studerendes præsentation af arbejdet med en praktisk problemstilling inden for valgfagene. Udarbejdelsen af produktet har til formål at vise den studerendes evne til at arbejde problem- og praksisorienteret inden for specifikke fagområder med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i præsentationen af valgfagsproduktet er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
Den mundtlige del af eksamen har en varighed af maksimalt 30 minutter inkl. votering.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingDer evalueres ved en intern individuel eksamen ved valgfagsperiodens afslutning, og der gives en individuel karakter efter 7-trinsskalaen, som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del.
Eksamen vurderes med baggrund i læringsmålene for valgfagene, som er beskrevet under valgfagsbeskrivelserne
2.1-2.5.Tidsmæssig placering2. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamen