Sjællands Erhvervsakademi

Energiledelse

2025/2026
Engelsk titel
Energy Management
Uddannelse
El-installatør
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Næstved
Fagkode
40649001
Fagansvarlig
Morten Helms Brask
Svetlana Drevskich
  • Indhold og formål
    Systematisk gennemgang af en bygning og registrering af energiforbrug. Beregne potentielle rentable energibesparelser og på baggrund af disse udarbejdelse af udbuds- og tilbudsmaterialer. Gennemføre implementering af valgte besparelser/projektstyring.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • forståelse for praksis samt udviklingsbaseret viden om indeklimaets betydning for menneskets komfort.
    • udviklingsbaseret viden om energiforbrugende installationer i bygninger med fokus på el-forbrugende elementer.
    • udviklingsbaseret viden om klimaskærmes betydning for bygningens samlede energiforbrug.
    • udviklingsbaseret viden om alternative energikilder som solceller og varmepumper, mm.
    • viden om og forståelse for relevante love og regler.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • anvende centrale metoder og redskaber til indsamling, analyse og beregning af potentielle energibesparelser inden for belysning, elmotorer m.v.
    • vurdere arbejdsmiljømæssige problemstillinger og aspekter, samt opstille og vælge løsningsmuligheder.
    • formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere
    • vedligeholde og anvende relevante energiledelsessystemer.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • analysere systemer til indeklimastyring og drage nødvendige konklusioner for driftsoptimering, vedligehold og opdatering
    • håndtere udviklingsorienterede energitekniske problemstillinger på baggrund af dokumenteret analyse
    • udvikle en ledelsespraksis inden for energiledelse og over for medarbejdere og interessenter i en struktureret sammenhæng
    • indgå i faglige og tværfaglige samarbejder i studiemæssige sammenhænge
    • tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer, i en struktureret sammenhæng og i relation til erhvervet.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Energiledelse
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Mundtlig eksamen
    Mundtlig eksamen på baggrund af eksamensportfolio.

    Den mundtlige eksamen har en varighed på i alt 30 minutter, der har følgende omtrentlige fordeling:
    - 1/4 til et mundtligt oplæg
    - 2/4 til eksaminationssamtale
    - 1/4 til votering og tilbagemelding til den studerende.
    Formkrav

    Eksamensportfolioen er kendetegnet ved:

    • at den er en samling relevante temapapirer, som er udvalgt af den studerende. Temapapirer er ”arbejdspapirer” med mere, som den studerende har produceret gennem sit studieforløb og som er repræsentativ i forhold til at vise den studerendes opnåede niveau
    • at samlingen består af 2-4 temaer og har et opfang på maksimum 6 normalsider
    • at Zealand udstikker kriterier for, hvilke temaer den studerende skal anvende som grundlag for sammensætning af sin eksamensportfolio.
    Forbederedelsestid
    Ingen forberedelse
    Varighed
    30 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Bedømmelsen er en helhedsvurdering af det skriftlige produkt og den mundtlige præstation.
    Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen svarer til ordinær eksamensform.
    Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige præstation, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.