Supply Chain & Operations 4.0
2025/2026- Indhold og
formålFormålet er, at den studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer til på metodisk grundlag at kunne påtage koordinerende, rådgivende funktion indenfor digitalisering, automatisering og robotisering. Det kan være alt fra en enkel informationsbaseret kundeservice via diverse platforme, til høj automatisering indenfor diverse niveauer og faser af supply chain og logistik, eller en automatiseret løsning for hidtil konventionelt udførte service processer, igen med relevans til både den offentlige og private sektor (med fokus på SMV’er).
- LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om praksis og anvendelse af metode og teori indenfor digitalisering, automatisering og robotisering
• forståelse for erhvervslivets praksis indenfor digitalisering, automatisering og robotisering, samt forståelse for erhvervets anvendelse af centrale teorier og metoder indenfor fagområdetFærdighederDen studerende kan:
• anvende og kombinere færdigheder, der knytter sig til praksis og arbejdsprocesser, i og omkring digitalisering, automatisering og robotisering
• vurdere praksisnære problemstillinger, anvende metoder til dokumentation af behovsanalyser og beslutningsprocesser, justere arbejdsgange og arbejdsprocesser, samt strukturere tiltag i automatisering, digitalisering og robotiseringKompetencerDen studerende kan:
• indgå i udviklingsorienterede, tværfaglige og bæredygtige arbejdsprocesser i praksis, fra problemidentifiecering til implementering indenfor fagområdet, samt kunne håndtere og integrere digitaliserings- og automatiseringstiltag i små og mellemstore virksomheder, samt offentlige institutioner
• varetage afgrænsede ledelses- og planlægnings funktioner indenfor fagområdets praksis
• identificere egne læringsbehov, og udvikle egne muligheder for fortsat videreuddannelse i forskellige læringsmiljøer i relation til automatisering, digitalisering og robotisering - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålSupply Chain & Operations 4.0Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Synopsis skal indeholde:
• En specifikation af de faglige udfordringer og problemstillinger, den studerende ønsker at fokusere på i forhold til afleveringerne og i forhold til læringsmål for det valgfrie element (vedlagt som bilag)
• Diskussion og overvejelser over valgt teori, metode og litteratur. En kort refleksion over den studerendes faglige udvikling i det valgfrie element og hvordan den studerende forholder sig til sine ønsker om videre faglig kompetenceudvikling
Omfanget af synopsis må maksimalt svare til 3 normalsider (1 normalside er 2400 anslag inkl. mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.
Som bilag til synopsis vedlægges to afleveringer:
• afleveringerne kan være skriftlige afleveringer, en event, prototype m.m. Alle afleveringer skal dokumenteres
• formkrav og indholdskrav til afleveringerne introduceres i begyndelsen af det valgfrie element. Hvis afleveringsfristerne ikke overholdes kan feedback ikke forventes.Hvis den skriftlige del af opgavebesvarelsen ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Varighed30 minutterECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig individuel eller gruppe porteføljeeksamen, efter det valgfrie element. Alle hjælpemidler tilladt. Prøven består af 2 dele:
• Synopsis (med 2 afleveringer som bilag)
• Mundtlig individuel prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er synopsis, som er vurderet af eksaminator og intern censor før eksamen. Synopsis skal være afleveret i Wiseflow senest 10 arbejdsdage inden den mundtlige prøve.
Den mundtlige prøve varer 30 min. og består af følgende elementer:
• Kort oplæg fra den studerende: 5 min.
• Eksamens dialog: 20 min.
• Votering og afgivelse af karakter: 5 min.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk/EngelskHjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingBedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for det valgfrie element.
Der gives en individuel karakter og bedømmelse sker ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.Tidsmæssig placering3. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenI forbindelse med om- og sygeprøve henvises til beskrivelsen af den ordinære prøve.
Den studerende har mulighed for at redigere den skriftlige del af opgavebesvarelsen, hvis omprøven skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.