Sjællands Erhvervsakademi

Afsluttende eksamensprojekt

2025/2026
Engelsk titel
Afsluttende eksamensprojekt
Uddannelse
Logistikøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
15
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
40514001
Fagansvarlig
Morten Johannes Winstrup Hansen
Anne Oppermann Helverskov
  • Indhold og formål
    Det afsluttende eksamensprojekt dokumenterer sammen med uddannelsens øvrige prøver og praktikprøven, at uddannelsens mål for læringsudbytte er opnået.

    Det afsluttende eksamensprojekt skal endvidere dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling. Problemstillingen skal tage udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen skal godkende problemstillingen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har viden om:
    • Indkøb-, produktions-, og distributionsstyring samt sammenhængen til værdikæden og dertil knyttede begreber, herunder logistikservice
    • Transportformerne, forskellige logistiksystemer og virksomhedens interne informationsteknologi
    • Virksomhedens interne processer og mål, herunder økonomiske forhold, ledelse samt organisation
    • Nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold samt viden om den bæredygtige udvikling og de forskellige markedsformers betydning for virksomheder
    • Transportjura, herunder begreberne værneting, lovvalg, kreditorsikring samt principal ansvar
    • Forskellige finansieringsformer, omkostningstyper og kalkulationstyper
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Anvende analysemodeller i forbindelse med virksomhedens konkurrencestrategi samt vurdere risici og muligheder for bæredygtige løsningsforslag i forhold til forskellige markedsniveauer
    • Vurdere virksomhedens indkøbsaftaler på baggrund af nationale og internationale regler
    • Anvende statistiske værktøjer til kvalitetskontrol og prognoseudarbejdelse
    • Udarbejde investeringskalkuler, herunder relevante nøgletal
    • Vurdere sammenhæng mellem købsaftale og transportaftale samt anvende transportansvarets regulering og Inco-terms på praksisnære problemstillinger og opstille løsningsmuligheder
    • Anvende transportplanlægningsmetoder og modeller til analyse af virksomhedens logistikopgave
    • Formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder for kolleger og samarbejdspartnere
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Deltage i ledelses- og samarbejdsmæssige sammenhænge med mennesker med forskellig uddannelsesmæssig, sproglig og kulturel baggrund
    • Håndtere forhandlinger i virksomhedens logistikproces mundtligt og skriftligt på engelsk
    • Håndtere virksomhedens forsynings- og distributionssystem i et fagligt og tværfagligt samarbejde
    • I en struktureret sammenhæng at tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet
    • Optimere logistisk effektivitet via produktions- og lagerstyring
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Afsluttende eksamensprojekt
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Eksamen afslutter uddannelsen og deltagelse forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Formkrav: Omfanget af projektet: 1 studerende: 60.000 - 84.000 anslag inkl. mellemrum 2 studerende: 96.000 - 132.000 anslag inkl. mellemrum 3 studerende: 132.000 - 180.000 anslag inkl. mellemrum
    En normalside udgøres af 2400 anslag inklusive mellemrum. Indholdsfortegnelse, litteraturliste og bilag indregnes ikke i sideantallet. Teksten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag (bilag er uden for bedømmelse). Projektet skal skrives med 1 1/2 linjeafstand, almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og -størrelse. Læs mere i vejledningen om det afsluttende eksamensprojekt på Wiseflow.
    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    45 minutter
    ECTS
    15
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Mundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler er tilladt.
    Den skriftlige del af eksamen kan afholdes individuelt eller i grupper på 2-3 studerende.
    Eksamensprojektet afslutter uddannelsen på sidste semester, når alle forudgående eksamener er bestået.
    Det afsluttende eksamensprojekt skal dokumentere den studerendes forståelse af praksis og central anvendt teori og metode i relation til en praksisnær problemstilling, der tager udgangspunkt i en konkret opgave inden for uddannelsens område. Problemstillingen, der skal være central for uddannelsen og erhvervet, formuleres af den studerende, eventuelt i samarbejde med en privat eller offentlig virksomhed. Institutionen godkender problemstillingen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    3
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Ekstern censur
    Kriterier for vurdering
    Ekstern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
    Læringsmålene for det afsluttende eksamensprojekt er identiske med uddannelsens læringsmål, der fremgår ovenfor under pkt. 1 i den nationale studieordning.
    Der gives en individuel karakter og bedømmelse sker ud fra en helhedsvurdering af den skriftlige og den mundtlige præstation.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen