Virksomheden og markedet
2025/2026Engelsk titel
The company and the
market
Uddannelse
Logistikøkonom
Uddannelsesniveau
Erhvervsakademi
Startsemester
1. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
30
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Køge
Fagkode
40511001
- Indhold og
formålFagområdet indeholder analyse af virksomhedens værdiskabende aktiviteter og logistiske effektivitet sammenholdt med den økonomiske og bæredygtige situation både i virksomheden og i forhold til markedet. Fokus er bl.a. på forståelse af virksomhedens interne processer og mål samt forståelse for påvirkning fra markedet, dette med afsæt i analyser af de organisatoriske kulturelle og kommunikationsmæssige aspekter.
- LæringsmålVidenDen studerende:
• har viden om de forskellige fagområder inden for logistik- og transportområdet.
• har viden om problemorienteret projektarbejde
• har viden om virksomhedens økonomistyring, budgetproces, regnskabsbegreber og bæredygtighedsrapporter på det taktiske og operationelle niveau
• har viden om organisationsstrukturer, virksomhedens styrings- og beslutningsprocesser og medarbejdere
• har viden om de logistiske arbejdsområder så som indkøbs-, produktions-, og distributionsstyring samt sammenhængen til værdikæden og dertil knyttet begreber
• har viden om transportformerne og virksomhedens interne informationsteknologi
• har viden om den nationale og internationale samfundsøkonomiske udvikling inkl. bæredygtighed og de forskellige markedsformer samt deres betydning for virksomheder
• kan ud fra virksomhedens placering i værdikæden forstå de forskellige overordnede og funktionelle strategimuligheder
• har kendskab til international organisations opbygning, funktion og betydning for virksomhederFærdighederDen studerende:
• kan identificere et problem og derefter udarbejde en problemformulering
• kan anvende analysemodeller i forbindelse med virksomhedens konkurrencestrategi samt bæredygtige udvikling, for at kunne træffe logistisk relevante beslutninger
• kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt i forhold til modtageren på engelsk for at kunne operere i den globale forretningsverden
• kan anvende kulturforståelsen i virksomhedsmæssig og personlige relationer
• kan anvende relevant præsentationsteknik nationalt og internationalt
• kan vurdere trusler og muligheder på de forskellige markedsniveauer
• kan foretage kundeanalyse og segmenteringKompetencerDen studerende:
• kan foretage en præsentation med hjælp af IT-værktøjer
• kan indgå i tværfagligt samarbejde i virksomhed med henblik på udarbejdelse af strategiske analyser og beslutninger - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålFørstesemesterprøvenForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Opgaven bygger på en case, hvortil der er en række spørgsmål som skal besvares. Opgaven skal have et omfang på 24.000 - 31.200 anslag, inklusive mellemrum og fodnoter og eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i Studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.Varighed30 minutterECTS27Der udleveres en opgave inden eksamenJaEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i et skriftligt produkt. Alle hjælpemidler er tilladt.
Førstesemesterprøven består af en opgave, som skrives i grupper (studieleder for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette) og som efterfølges af en mundtlig individuel eksamen. Opgaven bygger på en case, hvortil der er en række spørgsmål som skal besvares. Der gives 4 dage til udarbejdelsen af opgaven.
Den mundtlige eksamen varer 30 min. inkl. VoteringIndividuel eller gruppeprøveGruppeaflevering med individuel eksamenMax antal i gruppe6Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen.
Bedømmelseskriterierne er læringsmål fra semesteret eksklusiv læringsmålene fra statistik. Der gives en individuel karakter som baseres på en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige del.Tidsmæssig placering1. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSamme grundlag som 1. forsøg. Den studerende skal udarbejde en ny opgave, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.