Sjællands Erhvervsakademi

Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering

2025/2026
Engelsk titel
Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40089007
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
This part of the curriculum must be read in connection with the local part of the curriculum. The local part of the curriculum and this elective course catalogue is laid down by Zealand – Academy of Technologies and Business.
  • Indhold og formål
    This elective is taught in Danish and therefore the following description is in Danish.

    Liverpool Football Club gør det. Det Kongelige Teater gør det og inden for få år vil rigtig mange eventvirksomheder og deres leverandører og samarbejdspartnere også gøre det. Hvad er det, de vil gøre? De vil udarbejde en ESG-rapport baseret på bæredygtig forretningsforståelse.

    I disse år står virksomheder og organisationer over for nye forventninger og vurderingskriterier fra omverdenen, såvel som fra deres medarbejdere og investorer. Virksomheder og organisationer skal på kort tid opbygge bæredygtige kompetencer og kapacitet til at imødekomme disse krav. Faget ”Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering” vil klæde studerende på til denne virkelighed, hvor bæredygtighed bliver en dominerende dagsorden på ledelsesgangene såvel som i de daglige operationer.

    Valgfaget sigter mod at give de studerende en forståelse af, hvordan bæredygtighed og ESG-principper (Environmental, Social, and Governance) kan integreres i virksomheder og organisationers strategier og daglige drift. De studerende vil lære at anvende teorier, værktøjer og metoder til at analysere bæredygtighed i en forretningskontekst og udvikle konkrete ESG-rapporter. Faget belyser også de økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser af virksomheders drift og hvordan ESG-principper kan skabe værdi og reducere risici og blive en udslagsgivende konkurrenceparameter.

    2024 blev året, hvor krav til bæredygtighedsrapportering trådte i kraft. 2025 blev dog året, hvor der kom en lille bremse i processen – men det er blot for en stund. Virksomheder vil i højere grad efterspørge bæredygtighedsdata, transparens og rapportering fra leverandører og samarbejdspartnere, uanset om de er omfattet af lovgivningen eller ej. Når producentansvaret bliver udvidet til at omfatte hele værdikæden, kan erhvervskunder f.eks. spørge om dokumentation for Co2-udledning, energikilder, transportformer, bortskaffelse samt genanvendelighed før kontrakter kan underskrives eller genforhandles.

    Ved at forbinde ESG-rapporteringen med virksomhedens strategi og forretningsudvikling, handler ESG-rapportering ikke blot om compliance, men kan bidrage til innovation, værdiskabelse og vækst.

    Faget henvender sig til studerende, der interesserer sig for corporate strategi, ledelse, forhandling, rapportering og kommunikation.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om bæredygtig forretningsforståelse, cirkulær økonomi, FN´s verdensmål og ESG-rapportering
    • Viden om relevante politikker, rammebetingelser og lovgrundlag
    • Viden om udvalgte virksomheders arbejde med bæredygtighed, særligt ESG-rapportering
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Udføre en 'dobbelt væsentlighedsanalyse’ for selvvalgt virksomhed eller organisation
    • Udarbejde en ESG-rapport med nøgletal for en selvvalgt virksomhed eller organisation
    • Benytte konkrete værktøjer til udarbejdelse af ESG-rapport for en selvvalgt virksomhed eller organisation
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Kritisk vurdere en virksomheds nuværende præsentationer på bæredygtighedsområdet
    • Diskutere en virksomheds muligheder for forbedringer og bæredygtige initiativer
    • Identificere løsningsmuligheder i overensstemmelse med en bæredygtig forretningsstrategi på den korte og den lange bane
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering
    Formkrav
    Antal studerendeESG rapport
    (template i PowerPoint)
    Uddybende rapport i Word
    3Maksimal 15 sider PowerPointMaksimalt 12 normalsider
    4Maksimal 15 sider PowerPointMaksimalt 15 normalsider
    5Maksimal 15 sider PowerPointMaksimalt 18 normalsider

    De afleverede rapporter skal individualiseres. Dette gælder således både ESG-rapporten og den uddybende rapport i Word.

    En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.

    Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgave-besvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    Ingen
    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Skriftlig gruppeeksamen, baseret på en specifik case fra en selvvalgt virksomhed eller organisation.
    En gruppe skal bestå af tre til fem studerende. Anden gruppestørrelse eller individuel eksamination er kun muligt på baggrund af en dispensation fra uddannelsens studieleder.
    De afleverede rapporter skal være på dansk.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    5
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen er med intern censur og der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    4. Semester
    Eksamen afholdes ved undervisningsforløbets afslutning.
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Syge- og reeksamen er som udgangspunkt svarende til den ordinære eksamensform. Dog kan studerende, der ved den ordinære eksamen opnåede karakteren 00 eller -3, vælge at udarbejde et tillæg til den oprindelige rapport.

    Såfremt et eller flere gruppemedlemmer går til reeksamen fordi tidligere eksamensforsøg ikke er bestået, skal den/de studerende aflevere den samme gruppeopgave som oprindeligt, men med de individuelle afsnit, den/de studerende er ansvarlige for, i en omskrevet version.

    Såfremt en studerende går til reeksamen alene fordi vedkommende ikke deltog i den ordinære gruppeeksamen, kan uddannelsen beslutte et tilrettet eksamensformat.
  • Yderligere information
    Elective courses must total 20 ECTS credits of the total ECTS credits of the programme. It is possible to choose between 9 elective courses, which are described in detail in the following.

    The programme offers the opportunity to choose one elective course of 10 ECTS credits and two elective courses of 5 ECTS credits during the 4th semester.

    The selection of elective courses takes place by students consulting this elective course catalogue. Afterwards, students submit their preferred electives in a form sent out by the study administration. Students will receive this form via email.

    Each student must indicate two preferences for 10 ECTS courses and three preferences for 5 ECTS courses. The student must choose the elective courses before December 1st. Students who have not submitted the form with their choices before the deadline will automatically be assigned elective courses.

    NOTE! It is not a first-come, first-served system; the allocation of elective courses will only begin after the deadline for submitting the form.

    If the number of students who wish to take a course exceeds the maximum enrolment for the course, the study administration will allocate the spots. Every effort will be made to ensure that students receive their 1st or 2nd choice whenever possible.

    The program's Coordinator can be contacted for questions regarding course selection or the selection process: mije@zealand.dk

    Most elective courses are taught in English as they include international exchange students.