Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering
2025/2026Engelsk titel
Bæredygtig forretningsforståelse
og ESG-rapportering
Uddannelse
Event Management og
Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
10
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40089007
This part of the curriculum must be read in connection with the
local part of the curriculum. The local part of the curriculum and
this elective course catalogue is laid down by Zealand – Academy of
Technologies and Business.
- Indhold og
formålThis elective is taught in Danish and therefore the following description is in Danish.
Liverpool Football Club gør det. Det Kongelige Teater gør det og inden for få år vil rigtig mange eventvirksomheder og deres leverandører og samarbejdspartnere også gøre det. Hvad er det, de vil gøre? De vil udarbejde en ESG-rapport baseret på bæredygtig forretningsforståelse.
I disse år står virksomheder og organisationer over for nye forventninger og vurderingskriterier fra omverdenen, såvel som fra deres medarbejdere og investorer. Virksomheder og organisationer skal på kort tid opbygge bæredygtige kompetencer og kapacitet til at imødekomme disse krav. Faget ”Bæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapportering” vil klæde studerende på til denne virkelighed, hvor bæredygtighed bliver en dominerende dagsorden på ledelsesgangene såvel som i de daglige operationer.
Valgfaget sigter mod at give de studerende en forståelse af, hvordan bæredygtighed og ESG-principper (Environmental, Social, and Governance) kan integreres i virksomheder og organisationers strategier og daglige drift. De studerende vil lære at anvende teorier, værktøjer og metoder til at analysere bæredygtighed i en forretningskontekst og udvikle konkrete ESG-rapporter. Faget belyser også de økonomiske, sociale og miljømæssige konsekvenser af virksomheders drift og hvordan ESG-principper kan skabe værdi og reducere risici og blive en udslagsgivende konkurrenceparameter.
2024 blev året, hvor krav til bæredygtighedsrapportering trådte i kraft. 2025 blev dog året, hvor der kom en lille bremse i processen – men det er blot for en stund. Virksomheder vil i højere grad efterspørge bæredygtighedsdata, transparens og rapportering fra leverandører og samarbejdspartnere, uanset om de er omfattet af lovgivningen eller ej. Når producentansvaret bliver udvidet til at omfatte hele værdikæden, kan erhvervskunder f.eks. spørge om dokumentation for Co2-udledning, energikilder, transportformer, bortskaffelse samt genanvendelighed før kontrakter kan underskrives eller genforhandles.
Ved at forbinde ESG-rapporteringen med virksomhedens strategi og forretningsudvikling, handler ESG-rapportering ikke blot om compliance, men kan bidrage til innovation, værdiskabelse og vækst.
Faget henvender sig til studerende, der interesserer sig for corporate strategi, ledelse, forhandling, rapportering og kommunikation. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om bæredygtig forretningsforståelse, cirkulær økonomi, FN´s verdensmål og ESG-rapportering
• Viden om relevante politikker, rammebetingelser og lovgrundlag
• Viden om udvalgte virksomheders arbejde med bæredygtighed, særligt ESG-rapporteringFærdighederDen studerende kan:
• Udføre en 'dobbelt væsentlighedsanalyse’ for selvvalgt virksomhed eller organisation
• Udarbejde en ESG-rapport med nøgletal for en selvvalgt virksomhed eller organisation
• Benytte konkrete værktøjer til udarbejdelse af ESG-rapport for en selvvalgt virksomhed eller organisationKompetencerDen studerende kan:
• Kritisk vurdere en virksomheds nuværende præsentationer på bæredygtighedsområdet
• Diskutere en virksomheds muligheder for forbedringer og bæredygtige initiativer
• Identificere løsningsmuligheder i overensstemmelse med en bæredygtig forretningsstrategi på den korte og den lange bane - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBæredygtig forretningsforståelse og ESG-rapporteringForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig afleveringFormkrav
Antal studerende ESG rapport
(template i PowerPoint)Uddybende rapport i Word 3 Maksimal 15 sider PowerPoint Maksimalt 12 normalsider 4 Maksimal 15 sider PowerPoint Maksimalt 15 normalsider 5 Maksimal 15 sider PowerPoint Maksimalt 18 normalsider De afleverede rapporter skal individualiseres. Dette gælder således både ESG-rapporten og den uddybende rapport i Word.
En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Bilag er uden for bedømmelse.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgave-besvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
VarighedIngenECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdSkriftlig gruppeeksamen, baseret på en specifik case fra en selvvalgt virksomhed eller organisation.
En gruppe skal bestå af tre til fem studerende. Anden gruppestørrelse eller individuel eksamination er kun muligt på baggrund af en dispensation fra uddannelsens studieleder.
De afleverede rapporter skal være på dansk.Individuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe5Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingEksamen er med intern censur og der gives individuel karakter efter 7-trinsskalaen. Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for valgfaget.Tidsmæssig placering4. SemesterEksamen afholdes ved undervisningsforløbets afslutning.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSyge- og reeksamen er som udgangspunkt svarende til den ordinære eksamensform. Dog kan studerende, der ved den ordinære eksamen opnåede karakteren 00 eller -3, vælge at udarbejde et tillæg til den oprindelige rapport.
Såfremt et eller flere gruppemedlemmer går til reeksamen fordi tidligere eksamensforsøg ikke er bestået, skal den/de studerende aflevere den samme gruppeopgave som oprindeligt, men med de individuelle afsnit, den/de studerende er ansvarlige for, i en omskrevet version.
Såfremt en studerende går til reeksamen alene fordi vedkommende ikke deltog i den ordinære gruppeeksamen, kan uddannelsen beslutte et tilrettet eksamensformat. - Yderligere
informationElective courses must total 20 ECTS credits of the total ECTS credits of the programme. It is possible to choose between 9 elective courses, which are described in detail in the following.
The programme offers the opportunity to choose one elective course of 10 ECTS credits and two elective courses of 5 ECTS credits during the 4th semester.
The selection of elective courses takes place by students consulting this elective course catalogue. Afterwards, students submit their preferred electives in a form sent out by the study administration. Students will receive this form via email.
Each student must indicate two preferences for 10 ECTS courses and three preferences for 5 ECTS courses. The student must choose the elective courses before December 1st. Students who have not submitted the form with their choices before the deadline will automatically be assigned elective courses.
NOTE! It is not a first-come, first-served system; the allocation of elective courses will only begin after the deadline for submitting the form.
If the number of students who wish to take a course exceeds the maximum enrolment for the course, the study administration will allocate the spots. Every effort will be made to ensure that students receive their 1st or 2nd choice whenever possible.
The program's Coordinator can be contacted for questions regarding course selection or the selection process: mije@zealand.dk
Most elective courses are taught in English as they include international exchange students.