Sjællands Erhvervsakademi

Bæredygtighed i forsyningskæden, fra strategi til handling

2025/2026
Engelsk titel
Bæredygtighed i forsyningskæden, fra strategi til handling
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40089005
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
This elective course catalogue must be read in connection with the local part of the curriculum. The local part of the curriculum and this elective course catalogue is laid down by Zealand – Academy of Technologies and Business.
  • Indhold og formål
    I en tid, hvor bæredygtighed er en nøglefaktor for virksomheders succes, spiller indkøbere og ansvarlige for forsyningskæden en central rolle. Mange virksomheder står i dag over for store udfordringer med at sikre stabile leverancer – til rette tid, sted og pris – samtidig med at der tages hensyn til kvalitet, miljø og social ansvarlighed.

    Dette valgfag giver dig indsigt i, hvordan bæredygtighed kan integreres i indkøbs- og forsynings-processer. Du lærer at identificere og vælge leverandører ud fra både økonomiske og bæredygtige kriterier. Undervisningen adresserer de aktuelle udfordringer med at sikre rettidige og ansvarlige leverancer og giver dig praktiske værktøjer til at vurdere leverandører og optimere forsyningskæden med fokus på økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed.

    Undervisningen vil blandt andet omfatte:
    • Virksomhedens forsyningskæde og dens afhængighed af bæredygtige leverandører
    • Samspillet mellem indkøb, øvrige aktører i værdikæden og interne funktioner
    • Krav til ansvarlighed i henhold til Environmental, Social og Governance (ESG)
    • Dobbelt væsentlighedsanalyse til vurdering af bæredygtighed i forsyningsrelationer
    • Metoder til at beregning af miljøpåvirkninger
    • Cirkulære forsyningskæder
    • Lovgivning om offentligt indkøb og udbudsregler
    • Forhandlingsteknik og forberedelse – både teoretisk og praktisk
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • Viden om Supply Chain Management teorier og metoder med fokus på bæredygtighed og
    leverandørvurdering, samt forhandlingsteknik
    • Forståelse for, og indsigt i, cirkulære forsyningskæder
    • Forståelse for indkøbsjura og kan anvende relevante problemstillinger ved offentligt indkøb
    • Forståelse for metoder til at undersøge virksomhedernes sociale og miljømæssige forhold
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • Udvælge og anvende relevante analyser af data om og fra forsyningskæden med fokus på bæredygtighed
    • Vurdere hvordan cirkulære forsyningskæder fremmer ressourceeffektivitet i praksis, samt begrunde og vælge egnede metoder til at opnå nye løsninger
    • Formidle hensigtsmæssige supply chain strategier og værktøjer under hensyntagen til omkostninger, bæredygtighed og forsyningssikkerhed, samt med kritisk tilgang opstille metoder og kriterier til at vælge mellem relevante leverandører
    • Vurdere praksisnære løsninger og formidle disse i forhandlinger med leverandører
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • Håndtere og udvikle strategiske, taktiske og operationelle processer inden for indkøb og lagerstyring, med særlig vægt på bæredygtige praksisser
    • Udvikle metoder til at opnå bæredygtige indkøbsstrategier, der integrerer klimaregnskaber og leverandørvurdering
    • Evaluere og udvælge leverandører baseret på både økonomiske og bæredygtighedsmæssige kriterier og metoder
    • Udvælge og anvende metoder til at analysere og optimere forsyningskæden med fokus på ressourceeffektivitet og cirkulær økonomi
    • Udvælge og vurdere med kritisk tilgang relevante juridiske aspekter ved den danske og den international købelov, samt anvende disse i praksis
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Bæredygtighed i forsyningskæden, fra strategi til han
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering
    Formkrav

    Omfanget af opgaven udgør for 1 – 4 studerende max 8 normalsider (á 2400 anslag inkl. mellemrum og ekskl. forside og evt. bilag).
    For hver yderligere studerende tillægges 1 normalside til det maksimale sidetal-

    Varighed
    Ingen
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Eksamen består i at aflevere en skriftlig rapport baseret på en konkret selvvalgt case. Rapporten kan udarbejdes individuelt eller i grupper på 1-4 studerende. I særlige, velbegrundede tilfælde kan studielederen give dispensation for gruppestørrelsen (5 eller flere personer).

    Den skriftlige eksamensrapport kan være en sammenhængende tekst og/eller et formidlingsprodukt. Det skal indgå i den studerendes præsentation af arbejdet med en praktisk problemstilling inden for valgfaget – med særligt fokus på værdiskabelse.

    Udarbejdelsen af produktet har til formål at vise den studerendes evne til at arbejde problem- og praksisorienteret inden for specifikke fagområder med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Centralt i præsentationen af valgfagsproduktet er den studerendes erfaringer med og refleksion over afprøvninger i praksis.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    4
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Eksamen vurderes med baggrund i læringsmålene for valgfaget.
    Tidsmæssig placering
    6. Semester
    Eksamen afholdes ved undervisningsforløbets afslutning (forår 2026).
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Den studerende har mulighed for at redigere valgfags-produktet, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået. For regler i forbindelse med eksamener, bl.a. syge- og reeksamen, eksamenssnyd og plagiering, klager og anker samt andre regler for uddannelsen, henvises til den lokale del af studieordningen.
  • Yderligere information
    Elective courses must make up a total of 20 ECTS credits within the entire programme. However, due to changes in the programme structure, students in the 6th semester in the spring of 2026 will be required to take an additional elective course worth 5 ECTS credits.

    It is possible to choose between five elective courses, which are described in detail in the following. It is not possible to choose an elective that you have already taken in the 4th semester.

    The selection of elective courses takes place by students consulting this elective course catalogue. Afterwards, students submit their preferred electives in a form sent out by the study administration. Students will receive this form via email.

    Each student must indicate two preferences for 5 ECTS courses. The student must choose the elective courses before December 15th. Students who have not submitted the form with their choices before the deadline will automatically be assigned elective courses.

    NOTE! It is not a first-come, first-served system; the allocation of elective courses will only begin after the deadline for submitting the form.

    If the number of students who wish to take a course exceeds the maximum enrolment for the course, the study administration will allocate the spots. Every effort will be made to ensure that students receive their 1st or 2nd choice whenever possible.

    The program's Coordinator can be contacted for questions regarding course selection or the selection process: mije@zealand.dk.

    Most elective courses are taught in English as they include international exchange students.