Forretningsudvikling
2025/2026Engelsk titel
Business Development
Uddannelse
Event Management og
Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
6. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Valgfag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40089003
- Indhold og
formålOplevelses- og eventproduktion er karakteriseret ved en intens konkurrence, et kontinuerligt behov for forretningsudvikling og en betydelig efterspørgsel efter medarbejdere med stærke entreprenante og kreative kompetencer.
Dette valgfag gør dig i stand til at identificere nye markedsmuligheder og skabe innovative forretningskoncepter, der både er konkurrence- og bæredygtige.
Ud over at arbejde med idé- og konceptudvikling giver faget kompetencer til klart og præcist at præsentere nye forretningskoncepter, en indsigt i grundlæggende jura på området for forretningsudvikling og herunder fokuserer vi på selskabsformer og rettighedsbeskyttelse af forretningsidéer, koncepter og produkter.
Derudover fokuserer faget overordnet på finansieringsbehov og finansieringsmuligheder.
Igennem hele fagforløbet arbejder du med udvikling af din egen individuelle forretningsidé, som enten kan være en idé til en ny virksomhed (entreprenørskab) eller en idé til forretningsudvikling, et nyt værditilbud eller et nyt produkt i en eksisterende virksomhed (intraprenørskab). Du får således mulighed for selv at
definere din eksamenscase og arbejde med en specifik branche eller område inden for event management, som du har en særlig interesse for.
Valgfaget er relevant for dig, der ønsker at opnå efterspurgte kompetencer til forretningsudvikling, som kan anvendes både som iværksætter og som vil gøre dig til en værdifuld medarbejder i eksisterende eventvirksomheder og -organisationer, der søger nytænkende talenter til at drive vækst og innovation.
For at deltage i dette valgfag skal du enten allerede have en forretningsidé eller en idé til udvikling af et forretningsområde i en eksisterende virksomhed – eller være i stand til at udvikle en sådan idé tidligt i undervisningsforløbet. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• Viden om begreber og teorier inden for entreprenørskab og intraprenørskab
• Viden om klassiske forretningsmodeller, deres karakteristika, styrker og svagheder
• Grundlæggende viden om juridiske og finansielle emner, der er relevante for opstart af egen virksomhed eller udvikling af nye forretningsområder i eksisterende virksomhederFærdighederDen studerende kan:
• Identificere megatrends, samfundstendenser og markedsbehov der kan omsættes til nye forretningsidéer eller forretningsområder
• Redegøre for centrale metoder til validering og test af en ny forretningskoncepter og reflektere over relevansen af disseKompetencerDen studerende kan:
• Gennemføre branche- og konkurrentanalyser på et basalt niveau
• Udvikle en fuld forretningsmodel på baggrund af en specifik forretningsidé samt reflektere over og begrunde beslutninger og valg i forhold til denne
• Præsentere et nyt forretningskoncept klart og præcist for specifikke interessenter eller målgrupper - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålForretningsudviklingForudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at tage eksamen, at den studerende har deltaget i et praktisk eksamenselement i undervisningsforløbet, bestående af præsentation af en pitchPrøveformSkriftlig afleveringFormkrav
Den individuelle skriftlige opgave må maksimalt have et omfang på 6 normalsider, minimum 5 sider, hvori der obligatorisk skal indgå et udfyldt Business Model Canvas. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri og bilag er uden for bedømmelse.
Hvis det praktiske eksamenselement (pitch) eller den skriftlige opgave ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
VarighedIngenPitch på 2-3 minutter per gruppe.ECTS5Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdEksamen består af en praktisk individuel eller gruppeeksamen i form af en pitch på 2-3 minutter, udviklet og trænet i grupper og præsenteret i undervisningen, suppleret af en individuel skriftlig opgave. En gruppe kan bestå af maksimalt tre studerende. Grupper på mere end tre studerende er kun muligt på baggrund af en dispensation fra uddannelsens studieleder.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingEksamen er med intern censur. Der gives individuel karakter efter 7-trinskalaen ud fra en helhedsvurdering af det praktiske eksamenselement (pitch) og den skriftlige opgave og bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for valgfaget.Tidsmæssig placering4. Semester6. SemesterDet praktiske eksamenselement (pitch) afholdes som en del af undervisningsforløbet, den øvrige del af eksamen afholdes ved undervisningsforløbets afslutning.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenSyge- og reeksamen er svarende til den ordinære eksamensform, men kan ændres efter
omstændighederne.