Bacheloropgave
2025/2026- Indhold og
formålBachelorprojektet består dels af en akademisk erkendelsesproces og dels af en skriftlig opgave.
I processen skal den studerende udføre et projekt, som omfatter analytisk behandling af en selvvalgt problemstilling, der tager udgangspunkt i uddannelsens fagområder. Projektets problemstilling formuleres af den studerende og godkendes af uddannelsesinstitutionen. Projektet kan gennemføres i samarbejde med en eller flere organisationer.
I bacheloropgaven skal den studerende demonstrere evne til akademisk opgaveskrivning ved selvstændig, kritisk refleksion, dokumenteret i projektopgaven, herunder udarbejdelse af en fagrelevant problemstilling og anvendelse af relevant teori, metode og analytiske kompetencer med fokus på faglig indsigt, integration af relevante erhvervede kompetencer gennem studiet, samt klar og velstruktureret formidling. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om et selvidentificeret, specifikt fagligt område
• viden om strukturering af en længere akademisk undersøgelsesproces, der er relevant i forhold til at kunne belyse det specifikke faglige område
• viden om udarbejdelse af en akademisk opgave.FærdighederDen studerende kan:
• formulere en selvidentificeret problemstilling inden for uddannelsens fagområder
• identificere, anvende, vurdere og formidle dele af uddannelsens teoriapparat og metoder, der bidrager til en afklaring af den selvidentificerede problemstilling
• demonstrere tværfaglig indsigt med henblik på at analysere og konkludere på den
selvidentificerede problemstilling.KompetencerDen studerende kan:
• selvstændigt håndtere planlægning og gennemførelse af et større skriftligt projekt
• selvstændigt vurdere og anvende forskningslitteratur for at kunne integrere forskningsresultater i professionsudøvelsen
• udvise ansvarlighed for at holde sig fagligt ajour, ud fra en forståelse for og identifikation af egne læringsprocesser og udviklingsbehov. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålBacheloropgavenForudsætninger for indstilling til eksamenEksamen afslutter uddannelsen og aflevering af den skriftlige bacheloropgave forudsætter, at alle øvrige eksamener på uddannelsen er bestået.PrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Omfang af den skriftlige bacheloropgave er:
For én studerende: Maksimalt 30 normalsider (dog minimum 25 normalsider).
For en gruppe på 2 studerende: Maksimalt 50 normalsider (dog minimum 40 normalsider).
For en gruppe på 3 studerende: Maksimalt 62 normalsider (dog minimum 50 normalsider.Opgaven skal indeholde et resumé på engelsk på maksimalt:
For én studerende: 0,50 normalside.
For en gruppe på 2 studerende: 0,75 normalside.
For en gruppe på 3 studerende: 1,0 normalside.Derudover skal opgaven indeholde en forside, indholdsfortegnelse og litteraturliste. Bilag kan vedlægges, men er uden for bedømmelse.
En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum. Forside, resumé, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med i opgavens omgang.Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
VarighedVarighed varierer efter gruppestørrelseVarighed for den mundtlige del af eksamen er:
For én studerende: I alt 40 minutter inklusive oplæg, votering og karaktergivning.
For en gruppe på 2 studerende: I alt 60 minutter inklusive oplæg, votering og karaktergivning.
For en gruppe på 3 studerende: I alt 75 minutter inklusive oplæg, votering og karaktergivning.
Der indledes med en præsentation, hvor den/de studerende kan præsentere, udfolde, diskutere og perspektivere problemstillingen med afsæt i det afleverede materiale.
Varighed af den indledende præsentation er:
For én studerende: Maksimalt 8 minutter.
For en gruppe på 2 studerende: Maksimalt 12 minutter.
For en gruppe på 3 studerende: Maksimalt 15 minutter.ECTS20Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig individuel eller gruppeeksamen (maksimalt 3 studerende) baseret på en skriftlig bacheloropgave.
Opgavens problemstilling skal være relevant for uddannelsen og formuleres af den studerende.
Problemstillingen skal godkendes af uddannelsesinstitutionen.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeeksamenMax antal i gruppe3Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeEkstern censurKriterier for vurderingBedømmelsen sker på baggrund af opfyldelsen af læringsmålene.
Læringsmålene for bachelorprojektet er identiske med uddannelsens læringsmål. Der gives en samlet, individuel karakter for det skriftlige projekt og den mundtlige præstation.Tidsmæssig placering7. SemesterEksamen afholdes i sidste halvdel af uddannelsens 7. semester.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamen