Sjællands Erhvervsakademi

Innovation

2025/2026
Engelsk titel
Innovation
Uddannelse
Event Management og Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40083000
Fagansvarlig
Mini Jensen
Celeste Brandt Holmbye
  • Indhold og formål
    Fagelementet Innovation introducerer den studerende til innovation og innovativ udvikling i praksis inden for uddannelsens fagområder.

    Der er fokus på innovationsteori, og innovationsmetoder og der arbejdes iterativt med idégenerering, visualisering, prototyping, validering og kommercialisering. Der er særligt fokus på udvikling af bæredygtige koncepter og forretningsmodeller inden for eventproduktion.

    Den studerende får kompetencer til at kunne behovsafdække, designe, teste og vurdere nye oplevelser, services eller produkter i forhold til markeds- og samfundsudviklingen.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om begrebet innovation, forskellige innovationstyper og innovationsformer
    • viden om innovationsprocesser, herunder til idégenerering, visualisering, validering og kommercialisering
    • viden om forretningsmodeller og analyse af forretningsmodeller.
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • indhente relevante data forud for en innovativ udvikling
    • analysere en forretningsmodel og vurdere dens udviklingspotentialer i relation til professionalisering og vækst
    • præsentere innovative løsninger på en struktureret og klar måde.
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • vurdere behovet for en innovativ udvikling af events eller eventvirksomheder, baseret på tendenser, markeds- og samfundsudvikling
    • igangsætte og gennemføre en konkret, iterativ udvikling og test af et nyt koncept eller en ny forretningsmodel
    • vurdere koncepters eller forretningsmodellers rentabilitet og bæredygtighed.
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    Prøve i Innovation og Kvalitative metoder
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget prøves med flg. fag
    Prøveform
    Studenterfremstillet produkt med skriftlig aflevering
    Formkrav

    Gruppens videopræsentation skal have en varighed på 5-6 minutter, suppleret af en individuel skriftlig opgave, der maksimalt må have et omfang på 3 normalsider, minimum 2 sider, En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri og bilag er uden for bedømmelse.
    Hvis videopræsentation eller den skriftlige opgave ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    ECTS
    10
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Eksamens tilrettelæggelse og indhold
    Gruppeeksamen med aflevering af en videopræsentation udarbejdet i grupper af 3-5 studerende (studieleder for uddannelsen kan i enkelte velbegrundede tilfælde give dispensation fra dette) suppleret af en individuel skriftlig opgave.
    En detaljeret beskrivelse af eksamens tilrettelæggelse og indhold vil være tilgængelig på uddannelsens læringsportal ved undervisningsforløbets begyndelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Gruppeeksamen
    Max antal i gruppe
    5
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Der gives individuel karakter ud fra en helhedsvurdering af videopræsentation og den skriftlige opgave. Bedømmelsen sker på baggrund af læringsmålene for fagelementerne Innovation og Kvalitative metoder.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Den studerende har mulighed for at redigere videopræsentation og den skriftlige opgave hvis reeksamen skyldes, at tidligere forsøg ikke er bestået. Har den studerende ikke afleveret en videopræsentation, udarbejdet i en gruppe, skal den studerende aflevere en individuel videopræsentation samt en skriftlig opgave svarende til den ordinære eksamensform.