Mikroøkonomi
2025/2026Engelsk titel
Micro Economics
Uddannelse
Event Management og
Økonomi
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
2. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Roskilde
Fagkode
40082001
- Indhold og
formålFagelementet Mikroøkonomi introducerer den studerende til en grundlæggende forståelse af mikroøkonomi og hvordan organisationer kan opføre sig på et givent marked. Der er fokus på forbrugeres efterspørgsel, herunder nytteværditankegangen og elasticitetsbegrebet. Desuden beskrives virksomheders omkostninger, udbud og profitmaksimering samt forskellige markedsformer og de muligheder og begrænsninger disse giver for virksomheder.
Bæredygtighed indgår som en rød tråd med fokus på nye trends inden for forbrugeradfærd og virksomhedsdrift og, i mindre omfang, offentlig regulering. Derudover kommer vi ind på klassiske og moderne teorier inden for mikroøkonomi. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om klassiske og moderne mikroøkonomiske teorier og modeller i relation til forbrugere og producenters adfærd og profitmaksimeringsprocessen
• viden om udbud og efterspørgsel, herunder prismekanismer
• viden om markedsinterventioner og markedsstrukturer.FærdighederDen studerende kan:
• anvende grundlæggende mikroøkonomiske teorier og modeller for prisdannelse, herunder udbud og efterspørgsel på kort og lang sigt
• anvende simple analyser af mikroøkonomiske modeller, herunder at identificere markedsform for en organisation
• anvende grundlæggende teorier og metoder til analyse af klassiske og moderne perspektiver på forbruger- og producentadfærd samt profitmaksimering.KompetencerDen studerende kan:
• på et grundlæggende niveau analysere fordele og ulemper ved forskellige prisfastsættelsesstrategier
• på et grundlæggende niveau analysere en organisations handlemuligheder under en konkret markedsform
• på et grundlæggende niveau analysere forbrugeradfærd og de muligheder og begrænsninger, denne giver. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmålPrøve i Mikroøkonomi og Kvantitative metoderForudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesFaget prøves med flg. fagPrøveformSkriftlig afleveringFormkrav
Den skriftlige opgaves omfang må maksimalt svare til 12 normalsider pr. gruppe, minimum 75% af dette. En normalside er 2.400 tegn inklusive mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusive forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Spørgeskema afleveres som bilag, dette bilag indgår i bedømmelsen.
Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia (fastsat i studieordningen), kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.VarighedIngenECTS10Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdSkriftlig eksamen med udgangspunkt i en gruppeopgave. Gruppeomfang er 2-4 studerende. Studielederen kan i særlige tilfælde dispensere fra dette.
En detaljeret beskrivelse af eksamens tilrettelæggelse og indhold vil være tilgængelig på uddannelsens læringsportal ved undervisningsforløbets begyndelse.Individuel eller gruppeprøveGruppeeksamenMax antal i gruppe4Anvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingDer gives én fælles karakter baseret på den skriftlige aflevering.
Bedømmelsen sker med udgangspunkt i læringsmålene for fagelementerne Mikroøkonomi og Kvalitative metoder.Tidsmæssig placering2. SemesterEksamen gennemføres ved undervisningsforløbets afslutning.Mulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenAfholdelsesform kan variere på baggrund af færre studerende