Kultur og markedsstudier UK og Commonwealth
2025/2026Engelsk titel
Culture and Market Studies UK and
Commonwealth
Uddannelse
Engelsk og Digital
Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
4. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå
af
Undervisning
Undervisningens
starttidspunkt
Forår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40034002
- Indhold og
formålI faget arbejdes der case- og emneorienteret med markeds- og virksomhedsmæssige dimensioner af det britiske samfund og udvalgte Commonwealth-lande med henblik på at tilføre de studerende en grundlæggende viden om og forståelse af disse. Fokus på samhandel og relation mellem danske og britiske virksomheder og dennes betydning for virksomhed og medarbejder tillige inddrages aspekter fra andre Commonwealth-lande. Faget sigter endvidere efter at forøge de studerendes ordforråd og begrebsapparat til beskrivelse af samfundsmæssige forhold og sammenhænge.
Mundtlig og skriftlig sprogfærdighed trænes gennem øvelser, oplæg og diskussioner i relation til de fagspecifikke temaer. - LæringsmålVidenDen studerende har:
• viden om markedsmæssige, politiske og kulturelle forhold, der er kendetegnende for det britiske samfund
• viden om det politiske system og de politiske institutioner i Storbritannien med betydning for virksomheder
• viden om kulturel og social diversitet i Storbritannien med betydning for virksomheder
• viden om væsentlige markedsmæssige, politiske og kulturelle forhold i udvalgte Commonwealth-lande.FærdighederDen studerende kan:
• redegøre på adækvat engelsk for væsentlige samfunds- og virksomhedsmæssige dimensioner og forhold i Storbritannien og udvalgte Commonwealth-lande
• anvende grundlæggende samfundsmæssig viden til at udarbejde og revidere engelsksprogede tekster herunder også oversættelser relateret til området.KompetencerDen studerende kan:
• bidrage med kulturel forståelse for britisk kultur, marked og samfund i en organisatorisk eller arbejdsmæssig sammenhæng
• bidrage med kulturel forståelse for udvalgte Commonwealth-landes kultur, marked og samfund i en organisatorisk eller arbejdsmæssig sammenhæng
• reflektere over og diskutere væsentlige dimensioner af marked og kultur i Storbritannien og udvalgte Commonwealth-lande. - EksamenLæringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål4. semesterprøve: Kultur og markedsstudier UK og CommonwealthForudsætninger for indstilling til eksamenIngenPrøveformSkriftlig aflevering med mundtlig eksamenFormkrav
Synopsis skal være på 2-3 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag.
Varighed20 minutterECTS5Der udleveres en opgave inden eksamenNejEksamens tilrettelæggelse og indholdMundtlig eksamen med udgangspunkt i skriftlig opgave. Individuel synopsis på baggrund af selvvalgt faglig problemstilling der relaterer sig til faget. Dertil mundtlig eksamination af 20 minutters varighed pr. studerende.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)HjælpemidlerAlle hjælpemidlerKarakterskala7-trins skalaBedømmelsestypeIntern censurKriterier for vurderingIntern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Den afleverede synopsis er rammesættende for den mundtlige eksamination. Den tæller dog ikke specifikt i selve karaktergivningen.
Eksamen afprøver læringsmålene for fagetTidsmæssig placering4. SemesterMulighed for at søge om særlige vilkårLæs mere om særlige vilkår på -> MoodleSyge- og reeksamenDer gælder samme regler som for den ordinære eksamenReeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.