Sjællands Erhvervsakademi

Kultur og markedsstudier US

2025/2026
Engelsk titel
Culture and Market Studies US
Uddannelse
Engelsk og Digital Markedskommunikation
Uddannelsesniveau
Professionsbachelor
Startsemester
3. Semester
Fagets varighed
1 semester
ECTS
5
Uddannelseselement
Obligatorisk fag
Undervisningsprog
Dansk
Undervisningen vil primært bestå af
Undervisning
Undervisningens starttidspunkt
Efterår
Undervisningens lokation
Slagelse
Fagkode
40033003
Fagansvarlig
Daniel Præstbro Nielsen
Jacob Suhr Bisschop-Thomsen
  • Indhold og formål
    I faget arbejdes der case- og emneorienteret med markeds- og virksomhedsmæssige dimensioner af det amerikanske samfund med henblik på at tilføre de studerende en grundlæggende viden om og forståelse af disse. Der er fokus på samhandel og relation mellem danske og amerikanske virksomheder og dennes betydning for virksomhed og medarbejder. Faget sigter endvidere efter at forøge de studerendes ordforråd og begrebsapparat til beskrivelse af samfundsmæssige forhold og sammenhænge.
    Mundtlig og skriftlig sprogfærdighed trænes gennem øvelser, oplæg og diskussioner i relation til de fagspecifikke temaer.
  • Læringsmål
    Viden
    Den studerende har:
    • viden om markedsmæssige, politiske og kulturelle forhold, der er kendetegnende for det amerikanske samfund
    • viden om det politiske system og de politiske institutioner i USA med betydning for virksomheder
    • viden om kulturel og social diversitet i USA med betydning for virksomheder
    Færdigheder
    Den studerende kan:
    • redegøre på adækvat engelsk for væsentlige samfunds- og virksomhedsmæssige dimensioner og forhold i USA
    • anvende grundlæggende samfundsmæssig viden til at udarbejde og revidere engelsksprogede tekster herunder også oversættelser relateret til området
    Kompetencer
    Den studerende kan:
    • bidrage med kulturel forståelse for amerikansk kultur, marked og samfund i en organisatorisk eller arbejdsmæssig sammenhæng
    • reflektere over og diskutere væsentlige dimensioner af marked og kultur i USA
  • Eksamen
    Læringsmålene for eksamen er identiske med fagets læringsmål
    3. semesterprøve: Kultur og markedsstudier US
    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Prøveform
    Skriftlig aflevering med mundtlig eksamen
    Formkrav

    Synopsis skal være på 2-3 normalsider. En normalside er 2.400 tegn inklusivt mellemrum og fodnoter. Omfanget er eksklusivt forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste, bilagsliste og bilag. Hvis en skriftlig opgavebesvarelse ikke opfylder formalia, som fastsat af akademiet, kan bedømmerne afvise opgavebesvarelsen. Hvis opgavebesvarelsen afvises, skal der ikke gives en bedømmelse, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.

    Varighed
    20 minutter
    ECTS
    5
    Der udleveres en opgave inden eksamen
    Nej
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler
    Alle hjælpemidler
    Karakterskala
    7-trins skala
    Bedømmelsestype
    Intern censur
    Kriterier for vurdering
    Intern bedømmelse efter 7-trinsskalaen. Den afleverede synopsis er rammesættende for den mundtlige eksamination. Den tæller dog ikke specifikt i selve karaktergivningen.
    Eksamen afprøver læringsmålene for faget.
    Tidsmæssig placering
    3. Semester
    Mulighed for at søge om særlige vilkår
    Læs mere om særlige vilkår på -> Moodle
    Syge- og reeksamen
    Der gælder samme regler som for den ordinære eksamen
    Reeksamen og 2. reeksamen svarer til ordinær eksamensform. Den studerende har mulighed for at redigere det skriftlige projekt, hvis reeksamen skyldes at tidligere forsøg ikke er bestået.